Morbo (1972)

Spanje
Thriller / Drama

geregisseerd door Gonzalo Suárez
met Ana Belén, Víctor Manuel en Michael J. Pollard

Alicia en Diego zijn een pas getrouwd stel en gaan met de caravan op huwelijksreis. Ze besluiten uiteindelijk midden in een bos hun dagen door te brengen. De relatie tussen de twee verloopt echter moeizaam en komt onder spanning te staan wanneer Alicia geobsedeerd raakt door een nabijgelegen huis. Ze heeft het gevoel te worden bespioneerd...

Uitstekende thriller met wat horrortrekjes, waarmee ik me prima heb vermaakt. Een pas getrouwd stel gaat met de caravan op huwelijksreis en besluit een paar dagen te blijven op een afgelegen plek in het bos om lekker te .... je weet wel. Maar dat krijgen we dan weer niet te zien. En dat is jammer want Ana Belén is (was) een stuk. Naar verluidt viel ze als een blok voor haar tegenspeler Víctor Manuel en hij voor haar. Wat ze in de aanbieding had was dus bestemd voor zijn ogen en niet voor de onze. Maar ook zo is ze appetijtelijk met haar blote benen en strakke hemdjes. Overigens nam haar carrière als zangers later een grotere vlucht dan als actrice.

Ze zijn nog datzelfde jaar getrouwd en al 45 jaar samen, als ik het goed heb. Of het echtpaar het in deze film ook zo lang uithoudt valt te bezien, want wat begint als kibbelarijtjes groeit uit tot fikse ruzies. Die langzaam ontsporende relatie maakt de film mede zo sterk. Tegelijkertijd gebeuren er allemaal vreemde dingen in en rond de caravan, waardoor ze er zeker van zijn dat de plaats helemaal niet zo verlaten is. De film zit vol aardige details, dus goed blijven opletten.

Soms balanceert de film op het randje van geloofwaardig, maar gaat er net niet overheen. Het tweetal vertrouwt elkaar gaandeweg voor geen cent meer. Omdat de watervoorraad opraakt komen ze bij een vervallen en ogenschijnlijk verlaten huis en gaat de film weer een nieuwe fase in. Spannend tot het eind met een verrassende ontknoping. Let ook op het verbrande bos in combinatie met de openingsscène.

avatar van perceived
Prima filmpje. Meer Drama dan Thriller. Vond het niet zo heel spannend wat het Thriller-gebeuren betreft, maar de chemistry tussen de twee hoofdpersonages en de aardige cinematografie maakt het toch een redelijk boeiende film.