The Secret Ways (1961)

Avontuur

geregisseerd door Phil Karlson
met Richard Widmark, Sonja Ziemann en Senta Berger

Michael Reynolds is een vastberaden soldaat die is ingehuurd door de Amerikaanse regering. Zijn opdracht is vluchtelingen uit het communische Hongarije te helpen ontsnappen voordat hen een wisse dood wacht... Alles wordt nog een stuk moeilijker als Michael verliefd wordt op een mooie vluchtelinge...

avatar van Brix
Tegenvallende Widmark in een al even tegenvallende film, gebaseerd op een verhaal van Alistair MacLean.
Widmark is ronduit vervelend in de eerste helft van de film met zijn Amerikaanse stoer-doenerige pose.
Wanneer hij komisch probeert over te komen gaat het helemaal mis.

Die eerste helft vond ik moeilijk om doorheen te komen.
Enige lichtpuntje was de (helaas te) kortstondige aanwezigheid van Senta Berger.

Acteurs met overdreven dik aangezette Duitse ("Hongaarse") accenten domineren het beeld.

Er is duidelijk een poging gedaan om hier een soort van tweede "Third man" film van te maken.
De Weense locaties leenden zich daartoe wel, ook al moesten die deels voor Hongaarse doorgaan.
De nachtelijke achtervolgingen, later in de film, hebben wel iets, vooral visueel dan.

Het beste acteerwerk kwam van Charles Regnier.
(Die zou overigens op latere leeftijd nog in het huwelijk treden met actrice Sonja Ziemann)

Tegen het einde is er wel nog aardig wat actie, en is Widmark wat minder nadrukkelijk aanwezig.
Dat zorgt toch nog voor een voldoende score.