The Sunchaser (1996)

geregisseerd door Michael Cimino
met Woody Harrelson, Jon Seda en Anne Bancroft

Dokter Michael Reynolds is een gerenommeerd arts. Op zeker ogenblik moet hij Blue, een jonge misdadiger, onderzoeken. Hij stelt vast dat de crimineel niet lang meer te leven heeft. Bij zijn transfer naar een ander ziekenhuis overmeestert Blue de arts en ontvoert hem. Onder bedreiging van 'n wapen dwingt hij hem richting Colorado te rijden. Tijdens de bewogen reis door de woestijn leren de arts en de misdadiger elkaar beter kennen, maar de wederzijdse achterdocht blijft...

gimli f
Sympathieke film, interessant topic: teruggaan naar je geboortegrond om te sterven... Ik vond het een alleraardigste film.

avatar van speedy23
The Sunchaser begint als een soort misdaaddrama, maar wordt gaandeweg een buddies-film met roadmovie-allures. We volgen de twee totaal verschillende mannen door prachtige landschappen. Op hun weg ontmoeten ze excentrieke personages en bieden ze het hoofd aan allerlei bedreigingen. Aan het einde komen de beide partijen gelouterd uit hun avontuur. Deze prent zit vol goede bedoelingen en bevat flink wat new age-filosofieën. Helaas balanceert The Sunchaser op het randje van de geloofwaardigheid. De protagonisten zijn veeleer als stereotypes neergezet en missen karakteriele uitbouw. Regisseur Michael Cimino laat zich anderzijds opnieuw kennen als een sterke verhaalverteller. Cimino is een buitenbeentje in Hollywood en zijn carrièreloop kenmerkt zich door wisselend succes. Eind de jaren '70 verbaasde hij de wereld met het eerste echte Vietnamdrama The Deer Hunter, dat hem Oscars voor film en regie opleverde. Twee jaar later regisseerde hij Heaven's Gate, dat bij het brede publeik helemaal niet aansloeg. Voor The Sunchaser werd hij genomineerd voor de Gouden Palm. Dit betekende Cimino's comeback na zes jaar afwezigheid...

De film waar ik jaren naar op zoek was. Vond hem destijds erg indrukwekkend.

Beter bij herziening. Mooi verhaal en sterk geregisseerd. Een soort comeback van Cimino, verre van briljant maar wel geslaagd. 3*

avatar van nightbreed
Jammer dat deze mooie, originele en ontroerende film met goede acteerprestaties en een mooi script zo'n laag gemiddelde heeft.
Vooral het einde vond ik erg mooi en indrukwekkend.

Cijfer: 4

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik viel zomaar al zappende in de optiteling van deze film en heb 'm niet meer afgezet. dat zegt best wel wat. Verre van een meesterwerk en het einde (de laatste scene) was me wat al te pompeus, maar verder een heel aardige film met een mooie, geloofwaardige rol van Seda.

Usual Suspect
Tijdje geleden al dat ik hem heb gezien, maar ik weet nog wel dat het een prachtige drama film/roadmovie was, met mooie beelden, geweldig acteerwerk en een prachtig einde.

Mooi ook om te zien dat de personages verder in de film steeds meer naar elkaar toegroeien.
4****

Jammer dat zo'n mooie film wordt ondergewaardeerd hier.

avatar van 606
vrij aardig en acteren was goed

3,5 ster

avatar van DragQueen
Onderhoudende film, met een sympathiek verhaal. Bovendien is alles sfeervol in beeld gebracht, en wordt er overtuigend geacteerd door Harrelson en Seda. 3,5 Ster.

avatar van Passiebloempje
nightbreed schreef:

Waarom uiteindelijk dan toch van een 4 naar een 3.5...?