Soldaten zonder Geweren (1985)

Nederland
Oorlog

geregisseerd door Kees Hin
met Elizabeth Anderson, Anke Van't Hof en Rudolf Lucieer

Aleta (Elizabeth Anderson) heeft de gevolgen van de Februaristaking tijdens de Duitse bezetting in de Tweede Wereldoorlog nog niet verwerkt. Haar man, een van de organisatoren, werd kort na de staking opgepakt en gefusileerd. De avond voor de voltrekking van het vonnis schreef hij haar nog een laatste brief, waarin hij de hoop uitsprak niet vooe niets te sterven en haar vroeg niet te lang aan hem te denken. Juist dat laatste lukt Aleta niet - in haar gedachten is de brief een eigen leven gaan leiden, steeds opnieuw herhaalt ze de woorden ervan.

Vrijwel vergeten film. Is deze nog bewaard ? Ooit op tv uitgezonden of uitgebracht op video ?

FisherKing
Ik kan niks vinden in het jaarboek uit dat jaar, behalve behoorlijk positieve recensies. Vreemd.

Frans van de Staak was de producer, en Fugitive de distributeur.

In Hollands Hollywood schrijft Henk van Gelder nog dat de film geen groot roulement bereikte en er vrijwel niemand naar is komen kijken. Verder wordt ook niks vermeld over een eventuele co-productie met een omroep. Bij Beeld en Geluid vind ik ook niks in het archief. Misschien dat het filmmuseum meer weet ?

FisherKing
Dit was blijkbaar een 21- Februari ding. Is Frans van de Staak benaderbaar ? Anders een MM-knokploeg formeren.

Ik hoor net dat de Archief-troepen gereed staan....

Is dit ergens bewaard gebleven / te zien?

Fantastisch, helemaal gemist vorig jaar!

avatar van BlueJudaskiss
Quido schreef:
Fantastisch, helemaal gemist vorig jaar!

Dank, dit ga ik binnenkort even kijken!

avatar van BlueJudaskiss
Niet écht verwonderlijk dat dit zo weinig heeft gedaan. Op een gegeven moment had ik het trucje van Hin & co door, maar ik vond het allemaal pompeus en elitair overkomen: de Grote Kunstenaar met een minachting voor het gepeupel. Dat slot met een brief van Che Guavera vatte ik ook niet.

Veel wollige monologen, heden & verleden dat door elkaar loopt (toegegeven: die scènes met de toespraak op de markt vond ik intrigerend) en Heel Groots Theatraal Acteren. Jammer dat het allemaal met zo'n aardappel in de keel moet, zo kil en afstandelijk: als je als maker een onderwerp hebt waarover je aandacht wil vragen, zorg dan ook dat er mensen naar willen komen kijken.

Benieuwd wat anderen hiervan vinden, en of ik dingen verkeerd geïnterpreteerd heb.

Een helaas krappe 2,0*