Offers (2005)

Nederland
Thriller / Drama

geregisseerd door Dana Nechushtan
met Jacob Derwig, Maryam Hassouni en Sabri Saad El Hamus

Offers begint met een zelfmoordaanslag waarbij de moeder van Haron omkomt. Als de geheime dienst hem vraagt te infiltreren bij een geheime terroristische cel, is wraak het doorslaggevende motief ja te zeggen. Haron komt steeds onvermijdelijker vast in een web van tegengestelde belangen.

avatar van T.S.S.A.
Drie dingen:

1. Offers vergelijken met zwartboek.... belachelijk.

2. Offers onrealistisch? Ben jij extremist ofzo.

3. Offers is zowel voor Nederlandse als internationale maatstaven een goede film. De spanning is goed aanwezig, het verhaal is sterk en de acteerprestaties bij de meeste acteurs goed tot super.

Ik kan niet anders concluderen dan dat Dana als regiseur super is.

De film is niet super goed (geen 5/4,5) maar zeker ver boven gemiddeld verveelt geen sec.

avatar van sinterklaas
Mmmh redelijke film. Alleen vond ik Maryam Hassouni niet zo goed spelen.

sinterklaas schreef:
Mmmh redelijke film. Alleen vond ik Maryam Hassouni niet zo goed spelen.

Ik vond haar echt geweldig! Net als deze film! Gewoon in een woord super, het verhaal is gewoon super... Jacob Derwig speelt ook heel goed... en het is gewoon super mooi opgenomen enz...

Je hebt je dus alleen maar aangemeld om in elke post even te linken naar je website?

Quido schreef:

Ik ben een Nederlandse film fan! Daarom heb ik mij aangemeld Maar kheb hem voor je verwijderd hoor!

Vroeg het maar omdat ik tot nu toe in al je berichten een link naar je site vond (waarvan een hoop al verwijderd is door de mods). Verder ook niet erg natuurlijk om te linken, doen we allemaal wel eens, maar tot nu toe leek het enkel nutteloos reclame maken. Maar goed, genoeg off-topic ...

Quido schreef:

Kzal minder linken! Its just an hobby! (de nederlandse films dan, niet he linken )

OFFERS = Meester film! Dus voor de mensen die hem nog niet gezien hebben! Houd de tv gids in de gaten!

ehm...de scenaristen deden er echt geen 5 jaar over, het zijn namelijk mijn ouders...:) dus weet ik dat wel.

tja, internet internet.....

Dit is een belachelijke rommelige film! gemaakt als doel om een beeld over moslims te maken......natuurlijk een beeld als terroristen! Koude gevoellooze robots die uitzien als normale studenten en ze willen een ding! MENSEN OPBLAZEN! Hoe geloofwaardig is deze film? Ik voel dat ik beland ben in the twilight zone. Ik zou een beetje respect hebben voor de regisseur als ze een beter verhaal zou opleveren en meer naar de details zou kijken. Moslims bidden niet zonder hoofdoek, en als je een ekstremist zou zijn.denk ik niet dat je gaat zwemmen met mannen en lopen zonder hoofddoek.

Maar ja...geregisseerd door een israeliche vrouw.., je moet niet al te veel verwachten. Als je een film wil maken moet je niet Gaza en Nederland door elkaar halen.

Hopelijk maakt iemand een film over het leven in gaza,...konsentratiekamp en aphartheid vandaag 2009!

avatar van Quentin
Nog nooit zo veel onzin in een bericht gelezen ...

@Quentin: helemaal mee eens.

@Diddi: 1. Valt niet mee hè, Nederlands...

2. Als je zelf wat meer naar de details zou kijken zou je o.a. het volgende zien:

Laila (Maryam Hassouni) speelt een zgn. "mol". Het lijkt dat zij goed geïntegreerd is door zich westers voor te doen; hierdoor vestigt zij geen aandacht op zich en kan dus redelijk ongestoord haar ondergrondse activiteiten uitvoeren. Voor burka's heeft de AIVD bij voorbaat al interesse.

Bidden zonder hoofddoek deed zij alleen maar om die domme Kevin (sorry Tygo!) om de tuin te leiden.

Verder wordt in de film ook duidelijk gemaakt waarom zij extremist is geworden: familie door de Israeli uit huis gezet, Mokhtar de enige die hen heeft geholpen en zij zich daarom moreel verplicht voelde voor hem te gaan werken, e.d.
Kijken en zien zijn dus twee verschillende zaken.
Ik adviseer je om eens naar het MovieMeter forum Films over Israël/Palestina te gaan. Daar staat o.a. een lijstje van Dimi303.
Zelf heb ik hiervan alleen Lemon Tree gezien (ook goed).

@iedereen: eindelijk weer eens een dijk van een Nederlandse film.
(Zou het dan toch aan de regisseur liggen?) Het leek af en toe of ik naar een film van Michael Haneke zat te kijken, datzelfde beklemmende en opgejaagde gevoel.
Het thema is geloofwaardig en helaas nog steeds actueel. Hoe noemde Haron dat ook al weer in de film: "De 3e wereldoorlog en we zitten er middenin" of zoiets. Verder goed geacteerd en in beeld gebracht.
Ik vind dat gezeur van sommigen over de acteerprestaties van Maryam Hassouni misplaatst. Laten we met z'n allen blij zijn dat zij zo'n belangrijke onderscheiding heeft gekregen, dat doet de hele Nederlandse filmindustrie goed.

avatar van Brix
Beklemmende, overwegend goed geacteerde film, alhoewel niet het soort film dat ik zelf graag zie.
Maryam Hassouni is weer knap als altijd.
En daar bedoel ik niet (alleen) haar uiterlijk mee.

avatar van predator
Ik vond de acteerprestaties van Maryam (en Jacob) juist de kracht van de film!! Ik vond het scenario alleen niet altijd lekker lopen. Maar een meer dan redelijke film.

avatar van predator
T.O. schreef:

Ik vond de manier waarop de geheime dienst Haron benadert, hij voor hen werkt en hij hen later chanteert niet bepaald realistisch overkomen.

je zou eens moeten weten, hoe realistisch het is......

avatar van lucdecoster
Ik vond dit niet slecht voor een Hollandse film. Op het einde vond ik het zelfs spannend en ik ben zelfs wakker gebleven op het late uur.

Mr_White
Fijn, mediabox die ophoudt met opnemen in laatste minuut (of minuten). Kan iemand mij vertellen of er nog iets bijzonders gebeurt nadat de vrouw van Haron thuis zit en ze op het nieuws de video van Haron laten zien? Verder een uiterst middelmatig filmpje. Maryam Hassouni doet het goed maar Jacob Derwig heeft veel te lang nodig om op gang te komen en is zelfs dan zelden écht overtuigend, alhoewel dat ook kan komen door de dialogen die soms wel erg slecht zijn geschreven. Het einde overtuigt ook niet, dat hele geheime dienstje die zelf ook dubbelspel spelen of wat dan ook komt absoluut niet over en getuigt van het idee alsof ze niet goed wisten waar het allemaal naar toe moest.

avatar van Martijnnn
Diddi schreef:

Haha ik vraag me af of je de film echt gezien hebt.

avatar van niethie
Prima filmpje, niets hoogstaands, daar is het verhaaltje toch net iets te eenvoudig voor, maar toch steekt het leuk in elkaar allemaal. Ook kwa acteerwerk laat het niet aan de wensen over verder, vond het vooral leuk om Hassouni eens in een andere rol te zien.

3 sterren

T.S.S.A. schreef:

2. Offers onrealistisch? Ben jij extremist ofzo.

robertus65
Aardige film, maar vooral Hasouni vond ik sterk, de film minder. Het was mij allemaal te gladjes en te vlot hoe het een en ander verliep. Wat dat betref had het zo een lange aflevering van Deadline kunnen zijn.

Bovengemiddeld, zoals de laatste paar jaar bij Nechustan het geval is. Had hier en daar wel wat vlotter gekund en Hassouni is helaas niet zo goed als gedacht. Ze zal de Emmy waarschijnlijk ook meer voor haar rol, dan voor haar acteerwerk hebben gekregen.

avatar van arveladze
Naar mijn mening één van de betere Nederlandse films. Destijds en nog steeds eigenlijk een actueel onderwerp. Dus niet zo afgezaagd. Als je de film voor het eerst ziet zit je zeker met spanning te kijken! Boeit van begin tot het eind!

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Berichten over verkrijgbaarheid film verwijderd.