Buitenspel (2005)

België
Familie / Drama

geregisseerd door Jan Verheyen en Pieter Van Hees
met Filip Peeters, Ilya van Malderghem en Joke Devynck

De 12-jarige Gilles droomt ervan om profvoetballer te worden en als Rode Duivel in het Koning Boudewijnstadion te spelen. Vader Bert steunt Gilles door dik en dun: hij is niet alleen Gilles' trouwste supporter, maar ook zijn persoonlijke trainer. Maar dan, totaal onverwacht, sterft Bert en het leven van Gilles stort in elkaar. Niet alleen verliest hij zijn vader, zijn vriend, zijn supporter en zijn trainer, er komen ook nogal wat financiële lijken uit de kast vallen...

puckb96
Niks aan. Te onorigineel. Voetbal sowieso vind ik niks aan. een 0,5 * voor het goede acteerwerk dan.

avatar van ibendb
mijn broer heeft nog auditie gedaan voor de rol van gilles.
hij was net niet gekozen! (2de)

ik heb eindelijk de kans gekregen om deze te zien, en hij viel dik tegen!
het was ronduit saai!
ik ben acteraf blij dat hij niet mee mocht doen!

avatar van ibendb
Frok schreef:

Allé, goed dat we het weten

LOL

Meneer Bungel
gotti schreef:
Van Hees draaide ook al eerder een voetbalfilm: Penalty (2000)
Zojuist toegevoegd: Penalty (2000)

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en ondanks dat 'k eigenlijk niet van voetbal hou, kon deze me toch bekoren. Eigenlijk komt er nochtans veel voetbal in voor, maar het wordt wel goed in beeld gebracht, dat het toch boeiend overkomt.
Het verhaal is simpel, maar zeker niet slecht. Ook het acteerwerk was prima.
'k vond het zeker een slechte film en blij dat 'k deze eens heb bekeken. Het is niet direct een film die 'k nog eens hoef terug te zien, maar 'k vond hem goed.

avatar van jikamajoja
Niet altijd even goed geacteerd maar toch een leuke film, viel beter mee dan verwacht.
Soms erg grappig.

Jan Verheyen heeft amper originele ideeën bij het maken van films... Buitenspel is een remake van een andere film, Zot Van A is super voorspelbaar en Vermist is een slechte remake van een serie..... Zijn laatste film Het Vonnis is overduidelijk gebaseerd op vele bestaande films zoals A Time To Kill.... En wat gaat hij dit jaar doen? F.C. De Kampioenen regisseren.... ZEER origineel, Jan.... Je waardigheid verliezen voor geld is blijkbaar beter dan goede films maken zoals bijvoorbeeld Team Spirit...

avatar van Metalfist
Dat is het beste nieuws dat ik heb gehoord sinds ik gestorven ben!

Met Buitenspel is Jan Verheyen alweer aan zijn derde voetbalfilm gekomen. Vreemd eigenlijk voor een regisseur die zelf beweert bitter weinig met voetbal te hebben, maar hij beschouwt Buitenspel dan ook meer als een drama met nu toevallig voetbal als setting. Je zou dit volgens hem dan ook perfect kunnen maken in Amerika met baseball als sport of in India met cricket, maar België is en blijft een voetballand en stond de regisseur dus voor de 3e keer in 5 jaar op een voetbalveld te filmen.

En opnieuw is het een remake van een Nederlandse film. Blijf het vreemd vinden dat hij zo vaak kiest om een reeds bestaande film opnieuw te maken, maar ik moet toegeven dat ik zijn stijl toch wel ben beginnen te waarderen. Verheyen is zo'n regisseur die er zijn hand niet omdraait om een vlotte feelgood film te maken en met films als Boys en de eerste Team Spirit lukt dat perfect. Buitenspel mag zich ook aan dat lijstje toevoegen, maar het is wel wat een nipte als ik eerlijk moet zijn. Waar Team Spirit en zijn andere films nog wat meer gericht zijn op een ouder publiek, is Buitenspel een jeugdfilm pur sang. Wel eentje met een misplaatste naaktscène (dat is toch iets waar wij Belgen toch wat meer last mee hebben gehad, hetzelfde kan gezegd worden van Ad Fundum) maar verder lijkt dit me vooral een film te zijn voor de leeftijdgenootjes van Gilles. De gebruikelijke elementen passeren de revue (onder andere een schuif vol verborgen facturen die tevoorschijn komen na de dood van de vader) en het eindigt allemaal nog (semi) goed.

In de extra's op de DVD (onder andere een reportage van De Rode Loper) wordt de jonge Ilya Van Malderghem serieus geprezen. Het is Filip Peeters die verkondigt dat het ofwel de nieuwe Jan Decleir gaat worden of dat we hem gaan terugzien als Rode Duivel. Het is uiteindelijk geen één van de twee geworden (Van Malderghem zou zijn acteercarrière hierna links laten liggen), maar een groot gemis is het in mijn ogen niet. Het is vooral een erg leuke Filip Peeters, blijft toch een erg fijne acteur, en een al even degelijke Joke Devynck die de meeste punten weten te scoren. Peter Bulckaen doet hetzelfde als gewoonlijk en dat is vrij weinig dus. Verder nog de gebruikelijke usual suspects in een cameo of grotere bijrol (Stany Crets als trainer, Peter Van den Begin als scheidsrechter, Warre Borgmans als dokter, ...) en opnieuw een soundtrack van Jan Leyers.

Ik had wel zin in een ouderwetse feelgood film en dan kun je bij Jan Verheyen toch meestal wel terecht. Moet wel zeggen dat de voetbalscènes er hier trouwens een stuk degelijker uitzien dan in zijn andere films, misschien toch eens iemand extern aangenomen? Michaël Pas zat er in ieder geval al wel tussen als spelcoach als ik de aftiteling moet geloven.

Kleine 3.5*

lezertje
Een zeer slecht gespeelde en uiteraard totaal overbodige Belgische remake van het Nederlandse ‘schitterende ‘In oranje’ (2004). Wat de Belgische scenarioschrijver Ed Vanderweyden heeft toegevoegd aan het origineel van Frank Ketelaar is mij een raadsel. Waarschijnlijk de totaal overbodige rol van het winkelhulpje Mark (Kris Piekaert). Dit is gewoon teren op het succes en de naam van een ander en dus totaal overbodig.