Oriana (1985)

Alternatieve titel: Oriane

Venezuela / Frankrijk

geregisseerd door Fina Torres
met Doris Wells, Daniela Silverio en Rafael Briceño

De film gaat over het jonge meisje Maria (Daniela Silverio). Ze vertrekt naar haar tante Oriana (Doris Wells) op een afgelegen hacienda in Venezuela. Maria probeert te achterhalen om welke geheimzinnige reden Oriana nooit de armoede is ontvlucht.

avatar van eRCee
Aangename film. Op fraaie wijze worden drie lagen gecreeerd van waaruit het verhaal zich ontplooit. Het vertelde zelf is niet bijster origineel, hoewel de combinatie tussen het familiedrama en het 'spookhuis'-element erg aardig is. De kracht van de film zit verder in het rustige tempo, de prominente muziek (intra- en extradiegetisch) en enkele individuele scenes. Zo is het spel tussen schommel en schommelstoel heel sterk; subtiel en suggestief. Dit alles wordt ook nog op een mooie manier in beeld gebracht. Kleine 3,5*.