Zozo (2005)

Zweden / Tsjechi√ę / Verenigd Koninkrijk / Denemarken / Nederland

geregisseerd door Josef Fares
met Imad Creidi, Antoinette Turk en Viktor Axelsson

Zozo groeit op in Beiroet, Libanon. Ondanks de oplaaiende burgeroorlog leidt hij een normaal leventje. Hij gaat naar school en speelt met vriendjes. Op een dag gebeurt er iets dramatisch en wordt zijn familie getroffen door het oorlogsgeweld. Zijn oom Hans, die in Zweden woont, probeert hem daar naar toe te halen.

FisherKing
De nieuwe Josef Fares, ditmaal geen komedie.

Gaat 2 September 2005 in Zweden in premiere.

avatar van moviefreak#1
Jammer dat het geen komedie is want de vorige twee (Jalla, Jalla en Kopps) waren briljante komedies. Eens kijken wat onze Josef met het genre drama kan aanvangen. Ik ben benieuwd

Geen famillie Fares dit keer?

avatar van Querelle
komt donderdag 1 juni op het arabisch filmfestival in Rotterdam.

avatar van Mug
Mug
Tevens dit jaar opgenomen in het hoofdprogramma van Cinekid (herfstvakantie).

avatar van BlueJudaskiss
Wil ik zien! Ik heb om Jalla Jalla erg moeten lachen, Kopps vond ik wat minder, maar dit ziet er erg aangrijpend uit.

Ik zat eigenlijk niet te wachten op de nieuwe van Fares. Kopps vond ik erg dom, Jalla Jalla was zo'n film waar helemaal niks slechts aan was, maar ook helemaal niks goeds.

Fares is er sterk op vooruit gegaan, dat in elk geval. Zozo is het tegengestelde van Jalla Jalla. Een film met duidelijk minpunten en positieve zaken, waar de positieve zaken het ruimschoots halen.

Nadeel is een beetje het losse, fragmentarische karakter van de film. De aanzet is gewoon té makkelijk (de bom die nét op hun huis valt terwijl Zozo water is gaan halen). Zo ook het pestverhaaltje dat er tussen gedramd wordt, en nog een paar andere korte zijwegen die weinig tot geen impact hebben en overblijven als mislukt drama.

Gelukkig (en verbazingwekkend genoeg) heeft Fares' film stijl te over. Visueel vaak prachtig, vooral dan het kleurgebruik. Komt uit het niets na het zien van z'n vorige films, maar indrukwekkend is het zeker. Ook de soundtrack is krachtig, simpel en mooi, maar het leukst is nog het "film zijn" van de film. Licht fantastische elementen, vermengingen van realiteit en droom om meer effect te creëren. Dit doet Fares gewoon erg goed.

En zo rest een erg mooie film om kijken, die de hele speelduur boeit, alleen qua drama eigenlijk compleet onderuit gaat. Vreemd genoeg maakt dat weinig uit, verder is er nog genoeg moois om van te genieten. Leuk hoofdrolspelertje ook.

4*, gaat de goeie kant uit.

PS: poster is passend.

Ik ga deze film vanavond eens kijken
ben erg nieuwschierig
omdat films m.b.t. midden oosten me interesse wel wekken als het om burgeroorlog en terrorisme gaat
en eerlijk gezegdt verwacht ik dat ook in deze film

dus kom later zeker op de terug met een punt

Is dit al op dvd?

ja, wel te downloaden ja!

Maar in vier bioscopen. Schandalig...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
gotti schreef:
Is dit al op dvd?

Komt in mei en verschijnt meteen in de Quality film collection (dus geen gewone DVD).

avatar van too-sweet
Redelijke film.
Je zal het maar meemaken als kind zo'n dramatisch-traumatisch gebeuren. En dan ook nog gepest worden in je nieuwe leefomgeving. Mooi verhaal dus,maar had qua uitwerking wel iets meer in gezeten vind ik. Acteerwerk is redelijk.
Het is trouwens niet zijn oom die hem naar Zweden haalt maar hij gaat hier zelf naar toe om bij zijn opa en oma te gaan wonen.

Niet alleen het komedie genre is Josef Fares meester, ook met het (grote) drama kan Fares mee uit de voeten. Fantastisch gedraaid en een aangrijpend en ontroered verhaal. Onbewust een grote aanklacht tegen de oorlog, zonder dat dit ooit zeurderig wordt. Prachtig!

avatar van OlafK
Goede film met behoorlijk prachtige plaatjes. Ik heb nu alle films van Josef Fares gezien en moet zeggen dat ik het een behoorlijk interessante regisseur vind.

Ook Zozo is weer een goed filmpje, hoewel ik sommige gedeeltes van de film behoorlijk irrelevant vond (het pestgedrag op school en het hele gebeuren daaromheen met Zozo's opa. De stukken in Libanon waren echter schitterend.

Ik hoop overigens wel stiekem dat Fares nu weer eens een komedie maakt.

ben de film gaan zien na het zien van Jalla jalla & kopps van fares, 2 films die ik echt top vond.

De film begint heel sterk, je zit meteen in het verhaal.. en ik dacht echt wauw dit word weer een topper. Helaas neemt de kracht in het 2e deel van de film erg af.. en merk je nauwlijks nog iets van wat er in het 1e deel gebeurd is. De film verveeld nergens en kijkt lekker weg, maar er had veel meer ingezeten.
3*, leuk om gezien te hebben.. maar meer niet

avatar van K. V.
De film begint erg goed (vooral het stuk in Libanon), maar halfweg zakt de film toch een beetje in om zich dan gelukkig weer te herpakken. 'k vond dat het hoofdpersonage het wel erg hard te verduren kreeg: eerst z'n familie verliezen en alsof dat nog niet genoeg was, werd hij ook nog eens gepest. Misschien mocht de uitwerking nog wat meer geweest zijn, maar omdat dit een jeugdfilm was, zullen ze de thema's misschien niet zo uitgebreid aan bod willen laten komen.
De cast deed het goed en visueel kwam het ook goed over.
Al bij al zeker niet slecht, maar misschien moesten ze het nog wat meer uitgewerkt hebben, maar 'k heb me tijdens de film zeker niet verveeld. 'k vond één kijkbeurt voldoende.

avatar van wibro
Deze film kent een ijzersterke eerste drie kwartier. De tragische beelden van de burgeroorlog in Libanon zijn zeer indrukwekkend en de ontmoetingen van Zozo en de zeer sympathieke Rita behoren voor mij tot de meest hartverwarmende scènes van deze voor mij tot nu toe onbekende film. Het tweede deel dat zich in Zweden afspeelde vind ik aanzienlijk minder. Hoogtepunten daarvan zijn alleen de prachtige surrealistische beelden van de ontmoeting van Zozo met zijn overleden moeder terwijl granaten om hen heen ontploften, hiermee uitdrukkend het trauma waar Zozo mee te kampen heeft vanwege de ervaren oorlogsverschrikkingen in Libanon.
Het camerawerk vind ik verder dik in orde, vooral de visuals van de surrealistische scènes oogden zeer mooi. Ondanks het niet al te sterke tweede deel krijgt deze film van mij daarom ook een dikke voldoende. Misschien zou de film nog beter geweest zijn als het verhaal zich helemaal in Libanon afgespeeld had.

avatar van MatthijsGr00t
Aanrader!

Sterke geschoten film. Zozo, de eerste vijftig minuten zijn echt van een geweldig niveau. Zelden pakt een film mij zo in als Zozo deed in de eerste vijftig minuten, de periode in Libanon. Ontroerend en keihard, ondersteund door sterke muziek en prachtig kleurgebruik. Vanaf de periode in Zweden vind ik het toch minder interessant worden. Een totaal andere omgeving die veel minder imponeert, minder ontroerd en ook minder boeit. Een jammere keus, ik had graag gezien dat Zozo in Libanon was gebleven en daar had gevochten voor zijn leven. Ten slotte wil ik nog het acteerwerk noemen van Zozo.. Erg sterk en zeer overtuigend, mijn complimenten. 4,0*!

avatar van Spetie
Een meer dan aardige film, met enkele indrukwekkende momenten.

Vooral het begin is erg sterk. We leren Zozo gelijk kennen en zien tevens dat het leven in Libanon op dat moment verre van veilig is. Vooral de manieren waarop de kogels en bommen vaak letterlijk inslaan, maakte best wel indruk. Door het fijne camerawerk had ik soms namelijk het idee er middenin te zitten. Die manier vind ik persoonlijk altijd erg goed werken. Wat ik trouwens wel leuk gevonden vond, was het kuikentje, waarmee Zozo praatte. Zo zitten er wel meer surrealistische droomscènes in verweven, dat werkte over het algeheel vrij goed.

Eenmaal in Zweden aangekomen, wordt het allemaal een stukje minder interessant. Vooral het hele gebeuren rondom het pesten, leek er maar een beetje bijgesleept en paste op de een of andere manier niet goed in het geheel. Het acteerwerk was overigens wel goed. Vooral Zozo zelf wordt goed neergezet en is zeker geen gemakkelijke rol om te spelen. De scène richting het einde, waarbij Zozo met zijn moeder tussen de inslaande bommen loopt, is prachtig om te zien. Visueel ziet het er over het geheel ook erg goed uit.

Zozo is een bovengemiddelde film, die vooral een aantal erg mooi gefilmde scènes kent. Het drama komt over het algemeen niet altijd even goed van de grond, maar ik heb me prima vermaakt en vond het een meer dan aardige kennismaking met het werk van regisseur Josef Fares.