Bad Men of Missouri (1941)

Western

geregisseerd door Ray Enright
met Dennis Morgan, Jane Wyman en Wayne Morris

Drie broers keren terug van de Amerikaanse burgeroorlog. Hun thuisland wordt geterroriseerd door een gewetenloze zakenman die de plaatselijke boeren hun land afneemt. Een corrupte sheriff heeft hun vader gedood en wil hen de moord in de schoenen schuiven. Dan is het hek van de dam en besluiten de broers de noodlijdende boeren te hulp te schieten.

avatar van Brix
Verbazingwekkend vlotte western, waarin de gebroeders Younger opgevoerd worden als een soort van Robin Hoods.
Dat hier met de historische feiten een loopje wordt genomen vind ik minder belangrijk.
Dat was - en is schering en inslag in westerns.
In ieder geval is het een heel vermakelijk schouwspel, met enorm veel actie.
De scène waarin een van de Youngers een kudde koeien op hol jaagt en zelf op een stier meerijdt in de warrige massa is een 'must see' voor western fans.

Morgan, Kennedy en Morris zijn prima op hun plaats als de sympathieke broers.
Zij trekken een tijdje samen op met de bende van de ijskoude Jesse James, goed neergezet door Alan Baxter.

Victor Jory mocht natuurlijk weer een aartsschurk uitbeelden, een kolfje naar zijn hand.

Het enige minpunt, alhoewel ook weer niet té zwaar wegend, is de komische rol die Walter Catlett speelt (Mr. Pettibone)

Natuurlijk zijn 71 minuten niet lang, maar de film lijkt in feite nog korter.
Time flies when you're having fun...
Een prettige western van de oude stempel.

WDR Fernsehen (Bad Men of Missouri, donderdag 5 april, 0:50 uur)

avatar van mr rumson
Voor die tijd een redelijk goede western.
Zoals Brix aangaf is het historisch niet correct .
Maar dat mag de pret niet drukken de western bied genoeg om je er mee te vermaken.
Er zit meer dan genoeg actie in en zo af en toe wat komische scenes .
Maar ook zelfs nu nog mooie scenes met onder andere een gevecht op een postkoets.
Of een kudde runderen die door de straten denderen.
De acteurs vond ik het naar behoren doen .
Wel zijn er een paar puntjes die ik minder vond zoals de ontsnapping scene uit de gevangenis dit ging wel heel gemakkelijk.
Maar gezien de leeftijd van de film moet je daar ook weer niet te hard op beoordelen.
Als men rekening houd met de leeftijd van deze western en de toen gebruikelijke manier van films maken.
Dan heb je hier gewoon een vermakelijke western aan.