Majoor Frans (1916)

Nederland

geregisseerd door Maurits Binger
met Annie Bos, Frederick Vogeding en Lily Bouwmeester

Een freule wordt vanwege haar onvrouwelijk gedrag Majoor Frans genoemd. Majoor Frans houdt van schermen en paardrijden, slaat zich ferm door een aantal familieverwikkelingen heen en loopt bijna het huwelijksgeluk mis. Zij vindt uiteindelijk haar geluk in Leo's armen. Naar de roman van mevrouw Anna L.G. Bosboom-Toussaint uit 1875.

avatar van Purmerend
Opgenomen in o.a.
Heemstede, Overveen en Santpoort.
Filmdebuut van Lily Bouwmeester
(1901), bij de opnamen 14 jaar oud.

Het Nederlands Filmmuseum ontving in
mei 1994 de nalatenschap van een
filmcollectioneur uit Friesland. In de
partij films bleek een kopie te zitten
van de verloren gewaande film
MAJOOR FRANS. De waarschijnlijk
unieke kopie is echter in zeer slechte
staat, zodat conservering en vertoning
van de film nog allesbehalve een feit is.

Bron: Filmtotaal.nl

neo (crew)
Nu een week lang gratis te bekijken via Ximon:
Majoor Frans - ximon.nl

avatar van The One Ring
Gezien via de link van Neo. De film is niet helemaal gerestaureerd. Sommige stukken moesten a la Metropolis met tussenteksten opgevuld worden. Niettemin duurde film nog langer dan de hier aangegeven tijd, maar de lengte van stomme films is altijd wat lastig te meten.

Hoe dan ook, ik vraag me af of deze film in zijn tijd gewaardeert werd. Persoonlijk vind ik de stomme film op zijn matigst. Majoor Frans behoort tot het soort die latere stomme films als het slechte voorbeeld zou gebruiken. Dat wil zeggen dat je bijna niets van het verhaal kan opmaken uit de beelden en dat de tussentitels dus eigenlijk het hele verhaal vertellen. Daartussenin krijg je hoogstens wat reactieshots waarin iemand lacht, rondrent of wat dan ook. Het lijkt een beetje op een prentenboek, maar dan wel een waarbij de prenten zwaar ondergeschikt zijn aan de tekst. Een boeiende filmervaring levert het eigenlijk niet op. Dat het niet bijzonder mooi gefilmd is naar huidige maatstaven kan ik hebben, maar enige poging om met beelden het verhaal te vertellen ontbreekt.

Majoor Frans werkt nog het best als een curiosum. Als een voorbeeld van oude, Nederlandse cinema en ook van de normen en waarden van die tijd. Het is vooral grappig dat Frans gezien wordt als een mannelijke vrouw, maar dat dit naar huidige maatstaven van vrouwelijkheid niet meer zo opvalt. Dit is geen kritiek, maar een observatie. Annie Bos heeft wel charisma. Geen idee of ze nog wat goede films gemaakt heeft in Nederland hierna, maar ze is het beste aan de film. Voor de rest alleen bekijkbaar voor historische waarde.

avatar van The One Ring
Toevallig een jaar nadat ik op deze film stemde kwam ik hem weer tegen in mijn stemmenlijstje. Dit is vooral bijzonder voor mij omdat dit de eerste keer is dat ik een film tussen mijn stemmen tegenkom die totaal geen belletje doet rinkelen. Zelfs na het lezen van de synopsis en mijn recensie komt er niets bovendrijven. De indruk die dit achter liet is dus duidelijk nihil.