Hotel Bellevue (2003)

Nederland / België

geregisseerd door Willem van de Sande Bakhuyzen
met Peter van den Begin en Maarten Clayssens

Het verhaal van twee broers, Gideon en Hendrick, die in het katholieke Eindigem een oud familiehotelletje runnen. Als een vertegenwoordiger in stropdassen zich opknoopt aan de waterleiding, veroorzaakt dat een enorme lekkage. Stomverbaasd zijn de broers als enkele uren later al het water verdwenen is en alleen nog een natte plek op de gevel te zien is. Wanneer deze plek opdroogt en het gezicht van Jezus verschijnt, staat het hele dorp op zijn kop. Een wonder of niet, Hendrick ziet zijn omzet stijgen, en Gideon, de loyalist, doet wanhopig moeite om de pastoor en zijn dorpsgenoten de waarheid te vertellen.

avatar van narva77
Jammer dat ie nu pas is toegevoegd, want hij was vorige week op TV in de KRO-enneagram reeks....

Al de enneagram films verschijnen ook op dvd las ik laatst in de Oene Kummer. Zag hier ook laatst wat over in een interview met Van de Sande Bakhuyzen. Een mooi, open en eerlijk gesprek waarin hij aangaf nog goede hoop te hebben. Zeer sympathieke man en ik hoop dat we nog lang van zijn films mogen genieten.

Het verhaal vond ik niet geweldig, maar de botsingen tussen de twee karakters van de broers waren dat wél, en daar draait deze filmreeks toch om. De beelden waren trouwens prachtig.

neo (crew)
Score van Fons Merkies! Hier nog een aanduiding van de andere 4 belangrijke Enneagram films

avatar van Pieter Montana
Erg goede film met een uitstekende Peter Van Den Begin.

Prachtige Enneagram film. Misschien wel de beste uit de Enneagram reeks. Einde is ietwat teleurstellend, maar de rest is overdonderend. Van de Sande Bakhuyzen slaagt erin om van dit lichte verhaal een vooral visueel meeslepend spektakel te maken.

Zoals in elke film lijkt Van de Sande Bakhuyzen de personages zelf ook helemaal te willen doorgronden. Alles begint met een ruwe schets en eindigt in een stevig karakter. Door veel close-ups, de 'zwevende' beelden en cofrontaties tussen de personages laat hij de kijker meevoelen met de emoties. In Hotel Bellevue wordt dit alles ondersteund door het prachtige camerawerk van Guido van Gennep en de bombastische sound effecten.

Jammer dat de trucage op het einde niet zo goed uitzag en dat het einde op zich niet echt bevredigend was. Maar dat is dan ook het enige wat op deze film aan te merken valt.

Ben het volledig eens met Quido.
Bijzondere film, ten eerste is er het originele verhaal van Mariska Mourik. Het plot ademt een continue onheilspellende spanning uit die veel ruimte geeft om te experimenteren en de makers hebben die ten volle benut; de stylering is over the top en toch op z'n plaats, met inventieve shots van Van Gennep, prachtige art direction van Harry Ammerlaan en een uitermate bombastische score van Fons Merkies.
De hele film ademt daardoor een aparte sfeer uit. Het acteergeweld van de twee Belgische filmbroers met hun markante gezichten maken het plaatje compleet.
Na Cloaca absoluut de beste film van Van de Sande Bakhuyzen.
4 dikke sterren

Zelfs beter, vind ik.

FisherKing
Wow, wat een sterke film. Ik vind het hele verhaal, wat eigenlijk al heel abnormaal is, zo enorm sterk vormgegeven!.

Het Decor is briljant, het Thriller-element werkt fantastisch. De muziek van Fons Merkies werk perfect, maar de broers spelen zo naturel. Wat een fantastische film eigenlijk.

avatar van chiel
Gelukkig nog steeds te vinden op het internet, vaak een beetje zoeken en proberen, maar gelukt .
Wat opvalt aan de film, zijn de prachtige kleuren en het camerawerk dat vaak dicht op de huid van de hoofdrolspelers zit.

Waarom heeft Mariska Mourik zou weinig films geschreven?