Die Manns - Ein Jahrhundertroman (2001)

Alternatieve titels: Die Manns | The Manns | The Manns - Novel of a Century

Duitsland / Oostenrijk / Zwitserland
312 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Heinrich Breloer
met Jürgen Hentsch, Armin Mueller-Stahl en Monika Bleibtreu

De film behandelt de bewogen levensverhalen van de broers Thomas en Heinrich Mann aan de hand van archief, herinneringen van enkele van de kinderen van Thomas en gedramatiseerde reconstructies. Zelfmoord, alcohol- en drugsverslaving, homoseksualiteit, jongensliefde, emigratie, politiek en literatuur komen aan bod tegen de achtergrond van de dramatische geschiedenis uit de eerste helft van de vorige eeuw.

avatar van kort0235
Deze film van de Bib geleend en ik moet zeggen dat deze Duitse produktie weer zeer boeiend was. Het geeft een heel goed beeld van de familie Mann. De speelfilm gemengd met documentaire elementen en originele (zwart-wit) beelden, is doordrenkt van knap acteerwerk, waarin vreugde, drama en menselijke ellende schering en inslag zijn.
De Buddenbrooks, Thomas Mann's belangrijkste boek, is al eerder als lange TV-serie verfilmd, maar helaas (nog) niet op DVD verschenen. Daar kijk ik toch ook wel naar uit.