Die Mitte (2004)

Alternatieve titel: The Center

Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Stanislaw Mucha

Regisseur Stanislaw Mucha gaat in deze documentaire op zoek naar het geografische middelpunt van Europa. Binnen een straal van tweeduizend kilometer claimt een dozijn stadjes het centrum van Europa te zijn. Voor Stanislaw vormt dit gegeven de aanleiding voor een odyssee door Duitsland, Oostenrijk, Polen, Slowakije, Litouwen en de Oekraïne. Onderweg ontmoet hij niet alleen een rituele genezer en een monnik, maar ook tieners uit Tsjernobil en 'tante Raja' die haar dagen slijt in een krantenkiosk. Vanachter de camera worden vragen gesteld, maar als het uitkomt schrikt de crew er niet voor terug in beeld te stappen. De soundtrack, waarin onder andere Beethovens 'Alle Menschen werden Brüder' terugkomt, geeft ironisch commentaar.

avatar van Freud
Een leuke film maar erg raar opgebouwd. Het hele idee om te gaan zoeken naar het Centrum van Europa is prachtig en de opeenvolging van gedenkstenen bijna hilarisch, net als de korte typering van de mensen die in de buurt wonen. Maar na een kleine drie kwartier vonden de makers blijkbaar dat ze toch iets meer inhoud nodig hadden of zo, en dan wordt er ineens ingezoomd op een aantal mensen die meer gedetailleerd getoond worden. Dat levert mooie momenten op maar die kwamen raar over, ze bedierven een beetje de pret van het eerste stuk en aan de andere kant waren ze ook weer niet zo sterk dat het de film een nieuwe richting kon geven. Het ging ook nergens over, je krijgt niet echt een beeld van hun leven, maar het gaat ook maar heel sporadisch over de toetreding tot de EU. Mij kwam het over alsof ze het gewoon zonde vonden om het niet te gebruiken, zoiets. Maar goed, los daarvan zijn het wel erg mooie scenes, en met een iets gestructureerder scenario was dit vast een schitterende film geweest .

avatar van Mug
Mug
Eens met Freud. De zoektocht naar het precieze midden van Europa (het zijn er nogal wat!!!) is hilarisch, nee HILARISCH. En wat een ontzettend lelijke gedenk'stenen' hebben ze wel niet gemaakt.

Terwijl we verder naar het oosten trekken en uitkomen bij voormalige Sovjet-staten, komt er 1 ding sterk naar voren. Is dit nog wel 'Europa'? Terwijl ik geheel krom lig van het lachen omtrent tv-antennes en een oud vrouwtje met een synthesizer bij de Crucifix-heuvel, ging er toch ook een beangstigend gevoel door me heen omtrent het imago van Europa. Euro-sceptische napraat in het cafe met vrienden was het gevolg.

Een fascinerende documentaire die helaas toch een aantal misstapjes begaat, m.n. (om Freud even te quoten) "het ineens ingezoomen op een aantal mensen die meer gedetailleerd getoond worden."

Vermakelijke avond beleefd, 3,5*.