Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Detective (2005)

Alternatieve titel: Arthur Hailey's Detective

Misdaad / Drama
185 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door David S. Cass Sr.
met Tom Berenger, Annabeth Gish en Cybill Shepherd

Rechercheur Malcolm Ainslie, een voormalig katholiek priester, onderzoekt tegenwoordig moordzaken voor de politie van Miami. Hij wordt opgeroepen om Elroy Doil een bekentenis af te nemen. Deze veroordeelde seriemoordenaar, die door Ainslie zelf is opgepakt, zal de volgende ochtend geëxecuteerd worden. Doil wordt verdacht van een reeks moorden, maar is er maar voor eentje veroordeeld. Hij wil schoon schip maken en alles vertellen wat hij weet. Ainslie kan dit aanbod niet weerstaan, want de inmiddels vier jaar eerder gepleegde moorden laten hem maar niet los. De slachtoffers zijn bejaarden en zijn op een barbaarse manier vermoord. De moordenaar zegt zelf een wraakengel van God te zijn. Maar Doils motieven zijn nog duisterder en ronduit verbijsterend, want hij blijkt zwaar getekend door het leven te zijn. Het volledige verhaal van de misdrijven dat Doil beloofd had aan Ainslie te onthullen, is al even duister en verbijsterend. Beide mannen belanden daardoor op een kronkelig pad dat hen terugvoert naar hun eigen verleden. Ze gaan twijfelen over wat ze van elkaar denken te weten, over misdaad en straf, en over waarheid en rechtvaardigheid.

EEE
Niet echt bijzonder en drie uur is ook wel erg lang. Het eind is erg voorspelbaar en Berenger heeft z'n beste tijd ook wel gehad. Maar evengoed wel uit te zitten.

avatar van Webby
Is ook een miniserie, als tv serie zal hij waarschijnlijk wel beter uitkomen.

avatar van petey
naast een baggerverhaal, maakt ook de achtergrondmuziek dit tot een verschrikking.
Hoe kunnen ze hier een 7,2 voor overhebben op IMDB, ongeloofelijk.

Het verhaal hangt echt aan elkaar van toevalligheden, het acteerwerk is beneden niveau, de teksten lachwekkend, ga zo maar door.

Arithmetic mean = 5.4 (zie hier)

Detective is op zich niet eens zo slechte film.
In sommige gevallen is er inderdaad wel een beetje sprake van "over-acting". De twee uur en drie kwartier zijn wel erg lang,Detective had ook verteld kunnen worden in normale 90 minuten speeflilm lengte.
De thriller kabbelt wat door met een aantal mogelijke moordverdachten.Echt spannend wordt het nooit.
Het einde van de film is wel erg ongeloofwaardig.
Toch is Detective wel te pruimen.

avatar van 606
Zeker niet slecht leuke mix van Thriller, misdaad en drama.
Goede scènes en niet zo slecht acteerwerk.

3 sterren

avatar van Rodger
vreselijk.!
geen ster waard deze film/mini serie.

Zeker geen slechte film dit.
Meer dan 2,5 uur duurt deze prent maar heeft me geen enkele minuut verveeld.
Prima scenario en ook de vertolkingen zijn redelijk.
En de Euro die hij me heeft gekost is ie dubbel en dik waard.

Berenger is geen topacteur maar heeft normaliter wel wat charisma, in deze film kan hij echter niets met zijn slecht uitgewerkte karakter. De overige karakters lijden onder hetzelfde en het doorsnee verhaaltje helpt de film ook niet. De film oogt daarnaast goedkoop en de uitvoering is bij tijd en wijle vrij klungelig.