Het Zwijgen (2006)

Nederland
Mystery

geregisseerd door André van der Hout en Adri Schrover
met Vincent Croiset, Rosa Reuten en Susan Visser

'Het Zwijgen' gaat over onderzoeker Victor Dreissen (Vincent Croiset). Hij ontdekt in zijn onderzoeksinstituut Drentse liederen uit het begin van de vorige eeuw. Die liederen zijn bijzonder. Ze gaan over misdaden die gepleegd zijn en nooit zijn opgelost. Speciaal door één lied wordt Victor Dreissen gegrepen. Hij raakt verliefd op de stem van het lied en reist af naar Drenthe, op zoek naar de oorsprong en achtergrond. Hij weet dan nog niet dat degene die deze liederen wil nazingen of najagen nooit meer zal terugkeren.

kappeuter (moderator)
Mooie still uit de film:

(afbeelding)

De actrice is Rosa Reuten (familie van?).

FisherKing
Moet bijna wel.

avatar van Koekebakker
Net als 'De Oversteek'-collega Langer Licht, draait ook Het Zwijgen op het komende filmfestival van Rotterdam.

avatar van titan
Een aardige film, maar helaas ook niet meer. Ik was hoopvol vooraf omdat dit werd aangekondigd als de Nederlandse Twin peaks, maar dat is (op wellicht de gelijkenis tussen agent Cooper en Victor Dreissen na) nergens uitgekomen. Het mystery waar het hierom draait is ook bepaald niet schokkend. 3* dan maar.

avatar van jordybeukeboom
Rosa Reuten, zusje van Thekla?

avatar van Koekebakker
titan schreef:
Een aardige film, maar helaas ook niet meer.

Vond ik ook.

Duidelijk de opvolger van De Arm van Jezus, ook hier weer een historisch mysterie en weer gebruik van oorspronkelijke archiefbeelden. Best aardige opzet, maar helaas ook hier weer te dik aangezet, naar mijn smaak.

Vooral het eerste halfuur had ik veel moeite met de overdreven manier van vertellen. Veel shots dragen wel erg opzichtig een boodschap met zich mee. En de manier waarop het hedendaagse Drenthe als provinciaals wordt neergezet beviel me ook niet.

Toen ik me daar eenmaal overheen had gezet, vond ik de film wel aardig. Met mooie muziek van Nynke Laverman. Maar ook weer in overvloed: het liedje wordt tot in den treure gebruikt, waardoor het me de neus uitkwam. En dan, als de film af is, komt bij de aftiteling, hetzelfde liedje weeer langs..

De film zou een stuk beter zijn geweest als de informatie wat spaarzamer en subtieler zou worden verschaft.

jordybeukeboom schreef:
Rosa Reuten, zusje van Thekla?

Nichtje van. En Jeroen Willems is hun neef, begreep ik.

cornelis schreef:
Nichtje van. En Jeroen Willems is hun neef, begreep ik.

Tevens buitenechtelijk kind van Jeroen Krabbé (vader van Martijn) en Halina Reijn (mijn buurvrouw).

Zozo, smeuïg .

Erg mooie film.
Snap er alleen geen fuck van.

Het hedendaagse Drenthe lijkt er inderdaad niet op. Zelfs de chinees spreekt vreemd.

De muziek was mooi, het filmwerk zag er erg goed uit en voor een Nederlandse film was het sexwerk behoorlijk in toom gehouden.

kappeuter (moderator)
Paar weken geleden gezien en ik moet nu bekennen alleen nog flarden en bepaalde beelden van de film te herinneren.
Ik vind de opzet van de film niet geslaagd.
De dorpsbewoners zijn allemaal op een geforceerde manier nors, stug en mysterieus. Misschien moeten Nederlandse filmmakers zich ook niet wagen aan Lynch ingredienten.
De clue en het speurwerk van het hoofdpersonage zijn stuk voor stuk rare vondsten. Ik vind het allemaal wat vergezocht en krampachtig bij elkaar geraapt.
De acteerprestaties zijn prima. De Hollander Vincent Croiset steekt mooi af tegen de boerse dorpsbewoners. Susan Visser, jaren geleden de jolige serveerster in de Vlaamsche Pot speelt hier erg behoorlijk. Geen grote en belangrijke rol, maar ik zou haar graag nog eens in een film zien.
De locaties zijn goed gekozen. Draagt goed bij aan de sfeer. Het camerawerk is in orde, maar ik had na het zien van de stills mooiere shots verwacht. De stillfotograaf weet mooiere kaders te maken dan de cameraman.
Jammer.
Het is zeker geen slechte film, maar de film mist nogal wat kansen. 2,5 sterren

Sai
Dit is de film waar ik de meest actieve haat voor koester sinds ik What the Bleep Do We Know zag. Jezus Christus, wat een onfilmische, overgestructureerde, onzinnige saaie kutmix van kut. Alle acteurs zijn volledig charismaloos, alle personages die ze spelen volgen willoos de debiele plotconventies van het plot dat er niet is en dan speelt het ook nog eens in Drenthe. Als je als scriptschrijver een doofstomme geitenherder nodig hebt om je plot bij elkaar te houden is er echt iets grondig mis. De personages doen totaal onlogische dingen waar zelfs een groepje slashertieners nog voor zou bedanken. Er zijn bovennatuurlijke elementen die uit het niets komen en nooit worden verklaard, net als de niet-bovennatuurlijke elementen. Het plot komt ongeveer neer op een man die een moord moet oplossen en een boek leest over de moord. Hij legt het boek halverwege opzij en gaat twee uur lang op de Drentse hei zitten. Vervolgens leest hij weer verder en op de laatste pagina staat wie het heeft gedaan. Het einde is zo gruwelijk debiel en laf dat ik bozer was dan bij alle documentaires over maatschappelijk onrecht die ik ooit gezien heb bij elkaar.

En vervolgens ging ik naar het feestje van de dochter van de regisseur. .

avatar van jan66
Mooie film met mooie beelden.
Een kunstwerkje om naar te kijken.

3,5* voor mij

avatar van nickje76
Het is heel mooi geflimt. Heel bijzondere film, bijzonder verhaal! Echt heel mysterieus! Alleen jammer dat Drenthe als een verlaten land wordt uit gebeeld. Als of iedereen hier nog op klompen loopt?

avatar van Arnie
Het verhaal is absoluut interessant, evenals de setting. Maar inderdaad is het ook voor mij een film van gemiste kansen. Op sommige elementen wordt teveel nadruk gelegd, andere lijntjes werden weer niet helemaal afgemaakt, en uiteindelijk is de clou ook weer niet spectaculair te noemen. Men zou, diepgeraakt, emotioneel kunnen concluderen dat de film gaat over de kracht van het verleden, maar deze kracht draagt de film niet over. 2,5*

robertus65
Ik vond de film niet erg geslaagd. Het is erg langdradig en saai, mist tempo en spanning. De hele film is al net zo vaag als de mist van Drenthe.

Ik heb deze film een paar weken geleden gehuurd omdat Vincent Croiset erin speelt. Ik moet zeggen dat het best wel een redelijke film is. Vincent acteert redelijk goed. Alleen het einde begreep ik niet:?. Van mij hadden ze het einde van de film wel wat beter mogen maken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Deed me wat denken aan een beknopte versie van de Vlaamse Stille Waters. Qua verhaal is het niet altijd even sterk. Het mocht wel wat meer diepgang hebben. Maar met momenten heeft het wel wat mysterische en komen er intriges naar boven. Bepaalde elementen komen soms wat later naar boven. Denk maar aan de naam van de boot. Misschien bij herziening opnieuw te beoordelen. In elk geval een aangename film die wat de sfeer betreft versterkt werd door het slechte weer dat ik tijdens het kijken. De regen op de raam en een grauw weertje buiten....

avatar van Timecop
Aardige film, mooi 'decor'. Soms een beetje landradig. Toch een 3.0.

avatar van Ace Hanlon
The-Lay1990 schreef:

.....best wel een redelijke film......
.....acteert redelijk goed.
.....begreep ik niet.
.....wel wat beter mogen maken.

En toch geef je deze film 5*.
Kijk, dat begrijp ik nou niet!

Onbegrijpelijk, pretentieus, gezocht....dat alles gelardeerd met wat Reviaanse symboliek.
Acteerwerk best in orde, maar met dit script is er geen redden aan.

avatar van sinterklaas
Tegenvallertje en anders dan verwacht. De trailer zag er leeg en spannend uit maar in de film krijg je allemaal niet goede uitgewerkte thema's. Het verhaaltje is wel ok maar toch word de film weinig boeiend of spannend. Wel vond ik de achtergronde van Drenthe wel uitstekend te doen en dat had ook iets traditioneels. Maar als je dit een mysterie noemt kan je het ook wel spannend maken maar daar zit veel gebrek aan bij deze film. Acteerwerk was dan wel weer redelijk. De waanbeelden scenes waren dan wel weer een pluspunt en dat deed mij ook aan bepaalde schyzo-films denken.

Dat zogenaamde moordlied vond ik overgens ook schijt-irritant worden en snap niet waarom ze daar nou weer persee een CD van bij moesten meegeven bij de dvd. Had nou niet gehoeven hoor. Dat Cdtje heb ik nu te koop staan voor 2,30.

avatar van trebremmit
De muziek en de beelden vooral de oude zwart wit beelden waren heel mooi alleen het verhaal was nogal moeilijk te volgen, niet dat ik dat erg vind maar ik kreeg hier het gevoel dat de filmmakers het zelf ook niet meer wisten. Mischien kan iemand me uitleggen wat het allemaal voorstelde? Al met al een redelijk gedurfde film en een leuk initiatief maar de volgende keer iets betere acteurs en een beter script graag.

avatar van Drifter
Was onbekend bij mij maar nu gelukkig gezien. Heel goede film, gebaseerd op de werkelijkheid. Niet alles wordt verklaard maar dat maakt het juist een wat mysterieuze film zonder dat het wazig wordt.

Redelijke film. Minpunten: slechte dialogen en bij tijd en wijle matige acteerprestaties. Het eerste uur van de film is zwak met voorspelbare spanningsopbouw in de meeste scenes en nauwelijks spanning overall gezien. Ik vond de 'toneelstukscene' sterk en vanaf dan gaat de film ook meer leven. Grote pluspunten zijn de prachtige soundtrack en de mooie zwart-wit beelden.

Toch verdient dit verhaal een (veel) betere film.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond hem niet mis. 'k vond het wel een meeslepende film, alleen een beetje jammer van het einde, dat was wel wat warrig. Het acteerwerk was redelijk goed, al zaten er wel wat mindere rollen ook in (bv die Chinees en die baas).
Verder zag de film er goed uit.
Zeker geen slechte film, maar ook geen topper.

Het was goede geacteren door iedereen .
Maar ik had meer van verwacht
maar ik niet verder dan 4,5

avatar van Graaf Machine
Fijne film hoor. Prachtige beelden van een herfstig Drenths platteland, en de zang van Nynke Laverman daarbij maakte het genieten compleet.
Lekker mysterieus ook, zonder sluitende uitleg (of die heb ik gemist, maar dat boeit me niet). Ja, het hedendaagse Drenthe werd wel wat primitief gebracht hier en daar, maar wat maakt dat nou uit? Als het de sfeer van de film ten goede komt interesseert me dat helemaal niets. In film mag de werkelijkheid wel wat gemodificeerd worden. Voor mij werkte het allemaal, een klein pareltje.
Enige belabberde was het einde, waar Victor Dreisens het veen inzakt. Dat zag er knullig uit. Nou ja, en het acteren van die man die de baas van Dreisens speelt, helemaal in het begin, was ook net te slecht, hoewel ik op gebied van acteren toch erg weinigeisend ben.

Een film uit 2006, maar dat zou je eigenlijk niet zeggen. Het is van het zeldzame soort Nederlandse film zoals ze in de jaren tachtig nog wel eens gemaakt werden, maar inmiddels bijna zijn uitgestorven. Een mysterieus sprookje met een mooie spannende atmosfeer waarbij verleden en heden door elkaar lopen. Het acteren is ook ouderwets eigenlijk inmiddels. Maar dat spreekt mij heel erg aan. Net als de muziek die een prominente rol speelt. En dan tenslotte het verhaal. Ook dat is spannend en mysterieus. Al moet ik ook toegeven dat ik tegen het einde de draad wat kwijt was als dan uiteindelijk de ontknoping komt. Ik kan me voorstellen dat ik de film een volgende keer dan ook nog een half puntje meer geef. In de veronderstelling dat ik de lijn van het verhaal dan beter kan volgen omdat ik hem al eens gezien heb. Maar ik kan me ook voorstellen dat het verhaal dan nog steeds net zo vaag is. Al maakt dat eigenlijk voor de film ook helemaal niet uit.

avatar van Graaf Machine
Nogmaals gezien, en ik gooi er gewoon een ster bij op. Wat een geweldig ding is dit. Geen Nederlandse film met zo'n machtige sfeer ken ik. En dan neem ik het lamme acteren door enkelen met graagte voor lief.

Geweldig, dit.