• 8.563.703 stemmen

Genre: Mystery

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Adri Schrover

Met onder meer: Vincent Croiset, Rosa Reuten en Susan Visser

IMDb beoordeling: 6,1 (202)

Releasedatum: 23 maart 2006

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Plot Het Zwijgen

'Het Zwijgen' gaat over onderzoeker Victor Dreissen (Vincent Croiset). Hij ontdekt in zijn onderzoeksinstituut Drentse liederen uit het begin van de vorige eeuw. Die liederen zijn bijzonder. Ze gaan over misdaden die gepleegd zijn en nooit zijn opgelost. Speciaal door één lied wordt Victor Dreissen gegrepen. Hij raakt verliefd op de stem van het lied en reist af naar Drenthe, op zoek naar de oorsprong en achtergrond. Hij weet dan nog niet dat degene die deze liederen wil nazingen of najagen nooit meer zal terugkeren.

avatar van Toverhoofd

Toverhoofd

Wat een prachtfilm! Ik heb 'm meerdere malen gezien. De sfeer die door de muziek, de oude zwartwit beelden en de prachtige sfeerbeelden van Drenthe die neergezet wordt is onovertroffen. Het verhaal, de soms wat knullige dialogen, enkele onnodige karikaturale karakters (dat nazikapsel van de baas van Victor, moest dat nou?) en wat matige acteerprestaties zijn daar eigenlijk ondergeschikt aan. Hoewel ik na meerdere keren het verhaal meer begrijp kan het niet anders dat ook de makers het inderdaad ook niet meer wisten en er maar een draai aan hebben gegeven. Ondank alles blijft de fantastisch neergezette sfeer in deze film de reden dat ik de film blijf bekijken!

avatar van Phoenix Phaedra

Phoenix Phaedra

Prachtige film! Gebaseerd op de drievoudige roofmoord in het plaatsje Koekange in 1909 op de 60-jarige Hendrik Bakker, zijn 30-jarige huishoudster Hendrikje Bierman en het 20-jarige knechtje Jan Winters. Deze was wat klein van gestalte en zag eruit als een jongen van 16 jaar. Bepaalde details zoals jaardata en leeftijd van de jongen zijn aangepast. Deze moord is nooit opgelost. Mooi vond ik ook de verwijzing naar de vrouw en het schip met de naam Sirene, zoals een sirene een schipbreukeling naar zijn dood lokt, lokte zij met de (echt bestaande) moordliederen hem naar zijn ondergang. Het knechtje, gaf hem nog oorwarmers om zich tegen het gezang te wapenen, maar dat mocht niet baten. Mysterieus, grimmige sfeer, ijzig landschap. Ik vind het bijzonder neergezet, het verleden en het nu parralel naast elkaar, met personages uit het verleden die er eigenlijk niet waren (zoals het knechtje, zijn oom Victor was gek geworden, ook bij de huidige Victor kreeg het verleden te veel vat op zijn geestelijke gesteldheid) wat was illusie wat was echt? Ik vond het een pareltje, maar ik denk wel dat je je eerst in de werkelijke geschiedenis en gebeurtenissen uit die tijd moet inlezen alvorens aan deze film te beginnen. Voor mij 4 sterren waard.

avatar van trebremmit

trebremmit

Toch nog maar weer eens opzoeken deze film.

Onderstaande link gaat over de moord.

De drievoudige roofmoord in Koekangerveld - webringreestdal.nl

avatar van Phoenix Phaedra

Phoenix Phaedra

trebremmit schreef:

Toch nog maar weer eens opzoeken deze film.

Onderstaande link gaat over de moord.

De drievoudige roofmoord in Koekangerveld - webringreestdal.nl

Goeie, om die link te delen ?

Voor de wellicht gefascineerden onder ons, is hier ook nog het volledige verhaal in oud Nederlandsch uit de krant destijds anno 1909.

Koekangerveld 1909 | oud-nieuws.jouwweb.nl

Misschien ook leuk het boekje "De Stilte van Koekange" op de kop te tikken, geschreven door Max Dendermonde in 1989 welke ook over de moord gaat.

Blijft een fascinerende zaak..

avatar van EWJ80

EWJ80

Deze film moet verhaal snap

Ik snap verhaal pas toen ik voor 2 keer keek op My prime box van ziggo 2015

(helaas ging die stu in 2015 ) Het boeiende film ook vond eind beetje apart

Maar behoorlijk knap om zo rol neer te zetten

uitstekend gespeeld door cast

en verhaal ook heel boeiend

avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

'O gruwelstuk zo ongehoord..' Bedoel ik niet de film mee hè, is een lied uit de film, een moordballade.. Sfeer was erg goed, unheimisch, had wat weg van het griezelige sfeertje in De Johnsons. Ook het verhaal was best intrigerend, goed genoeg in ieder geval om meer over deze waargebeurde moord uit 1909 te weten te willen komen. Dank voor de hier geplaatste linkjes dus! Over het geheel genomen nogal een rommeltje moet ik toegeven, met dat lied dat steeds wordt ingezet en de oude zwartwit-beelden.

Acteur Huib Broos, sinds 2011 niet meer onder ons, speelt Andries Wiegman, een wat excentrieke dorpeling die lugubere dingen verzamelt als tranenflesjes (volgens hem werden daarin bij een begrafenis tranen opgevangen als bewijs van rouw) en een dromenvangerachtig ding gemaakt van haar van een overleden persoon. Ik herinner me Huib Broos vooral van de jeugdserie De Legende van de Bokkerijders uit 1994. Daarin speelde hij de doortrapte Kannunik die niet met z'n vingers uit de koektrommel kon blijven. Héérlijk vileine rol! Ook had hij nog rollen in Soldaat van Oranje en De Lift.

Twin Peaks in Koekangerveld.

avatar van atropine

atropine

Typische film die teloor gaat aan de goede bedoelingen die niet worden waargemaakt. Het verhaal dat vertelt wordt wil niet echt goed uit de verf komen. Het wordt niet helemaal duidelijk hoe en wat en vooral waarom. Het scenario rammelt en de dialogen zijn zo vlak als het Drentse landschap. Het acteerwerk is ondermaats. De Zaanse band De Kift in het Drentse Koekange was voor mij de tang op een varken.

Maar...toch bezit de film een zekere potentie; het ademt de sfeer van het mysterie waardoor het toch nog een aardige film is geworden, ook mede door de vakkundige montage. Hier zou best een remake van gemaakt mogen worden.

avatar van trebremmit

trebremmit

Koekangerveld anno 1909: een drievoudige moord en een blunderende recherche - RTV Drenthe - rtvdrenthe.nl

Vanmiddag vanaf 12 uur op radio drenthe, komt later ook op uitzending gemist.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Eén van de weinige films die ik ken die de genre-aanduiding "mysterie" echt eer aan doen.

Veel van die zogenaamde "mysteries" zijn aan het einde overduidelijk, vaak nog met uitleg erbij en alles. Maar deze blijft mysterieus. En daar helpen de grauwe beelden en de 'unheimliche' muziek natuurlijk aan bij.

Topstuk in de Nederlandse film-canon.