ad

Alternatieve titel: The Rider of the Wild Horse

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Hans Deppe en Curt Oertel

Met onder meer: Mathias Wieman, Marianne Hoppe en Eduard von Winterstein

IMDb beoordeling: 5,9 (57)

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Der Schimmelreiter

In het Friese dorpje Koogs overlijdt de dijkgraaf aan een hartaanval. Om te beslissen wie de nieuwe dijkgraaf wordt, wordt er een paardenwedstrijd gehouden. De winnaar is Hauke Haien, een knecht van de vorige dijkgraaf en de geliefde van diens dochter. Zijn eerste project als nieuwe dijkgraaf is het bouwen van een nieuwe, grotere dijk. De andere inwoners van het dorp zien dit niet helemaal zitten.

avatar van The One Ring

The One Ring

Ironisch. Op de doos van de film staat klassieker, maar dit is de eerste keer dat ik een klassieker niet op deze site heb zien staan. Blijkbaar is dat klassieker een leuke verkoopstunt, of het was het echt toen ie net uit was, want de film is hopeloos verouderd. Ik moest 'm voor Duits kijken. Met onderdtiteling is denk ik onmogelijk, aangezien hij alleen op video is en alleen in Duitsland uitgebracht is.

Zoals ik al zei is de film net iets te oud om nog te kunnen waarderen. Gewoonlijk heb ik niks tegen oude films, maar dit ging zelfs mijn vader (een groot fan van stokoude films van jaren 30 40 en 50) te ver. Geen geluidseffecten. Wel stemmen, die opnieuw zijn ingesproken, maar niet kloppen met de mondbeweging (vaak te vroeg of te laat). De karakters waren superstandaard (voor deze tijd in ieder geval). Het beeld schokte af en toe (lag niet aan video). Net op het moment dat je denkt dat het niet erger kan, komt eindelijk het mooie moment van de film: de laatste scéne. De film liep totaal niet zoals verwacht af en het was (voor die tijd) mooi in beeld gebracht. Dit red de film van een waardering van 1 ster.

Het is nu twee sterren

avatar van Brix

Brix

Láng geleden op TV gezien deze, in Duitsland, tot klassieker bestempelde film, die ook een remake kent.

Ik herinner mij dat de film een heel naargeestige sfeer had, hetgeen wel een diepe indruk op mij heeft nagelaten.

De remake deed mij minder herinner ik mij ook nog, die was in kleur, en had niet die beklemmende sfeer van het origineel.

Puur op herinnering afgaande, de veroudering van de film in koop nemende, drie sterren waard voor mij.