Buster Keaton: A Hard Act to Follow (1987)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Biografie
160 minuten (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Kevin Brownlow en David Gill
met Buster Keaton en de stem van Lindsay Anderson

Een documentaire over het leven van de legendarische acteur Buster Keaton. De film vertelt over het werk van deze geniale filmheld van de komedie, vanaf zijn jeugd tot en met zijn filmcarrière. Hij raakt gaandeweg door omstandigheden geruïneerd, maar kan in zijn latere jaren toch nog genieten van wat hij gepresteerd heeft, als alles zich uiteindelijk ten goede keert.

Geweldige documentaire, perfect voor mensen om hun Buster Keaton verslaving van start te laten gaan.

Een pracht van een documentaire! Hierdoor werd ik fan van Keaton!! Mis dit niet! Zeer boeiend is het dat oude collega's en vrienden en Buster's weduwe aan het woord komen. Tevens uniek beeldmateriaal zat!

avatar van Friac
Een erg goede documentaire, die me veel extra informatie gehad over de Buster Keaton van de jaren '30 en later.
Het doet ergens pijn om de hoogtepunten uit de jaren '20 te bekijken, met de stunts die Keaton zelf uitvoerde (tenzij topmensen het hem uitdrukkelijk verboden), om vervolgens te zien hoe het strakke studiosysteem van MGM uitloopt tot een echtscheiding, depressie en drankverslaving. De verschijningen in televisieshows en reclamefilmpjes zijn, ondanks hun geestigheid, ook confronterend om te zien.
De documentaire geeft met andere woorden een vrij compleet beeld van de artiest Buster Keaton. Natuurlijk zijn er nog zoveel andere momenten uit zijn carrière die besproken kunnen worden, maar desalniettemin een schitterende documentaire die elke Buster Keaton-liefhebber in huis zou moeten hebben.

P.S.: Op de Orion dvd-box staat aangegeven dat er ongeveer 290 minuten aan beeldmateriaal is. Uiteindelijk bleek dit 'maar' 160 minuten te zijn. Jammer van de misleidende foutieve prints die op sommige dvd's verschijnen...

avatar van Poisonthewell
Wellicht de beste en belangrijkste komiek aller tijden krijgt de documentaire die hij verdient; aan Brownlow kun je dit onderwerp wel toevertrouwen.

avatar van Buster K
Zag de docu,voor het eerst als drieluik op tv. (VPRO)Na van Kooten en de Bie. met inleiding door de twee heren. Was meteen verkocht. Heb hem nu op (import) DVD. Magistraal!!!!