L'Arciere di Sherwood (1970)

Alternatieve titels: La Grande Chevauchée de Robin des Bois | The Scalawag Bunch | Long Live Robin Hood

Spanje / Italië / Frankrijk
Avontuur

geregisseerd door Giorgio Ferroni
met Giuliano Gemma, Mark Damon en Silvia Dionisio

Engeland lijdt onder de heerschappij van de tirannieke prins John. Zijn broer, de eigenlijke koning Richard Leeuwenhart, wordt in Duitsland gevangen gehouden. Prins John wil zijn broer liever dood dan op de troon zien, en laat de rechterhand van Richard verjagen. Deze sluit zich aan bij een groep opstandelingen die samenkomen in het bos van Sherwood.

avatar van Brix
Giuliano Gemma is een enthousiaste en zeer actieve Robin Hood.
Ik zou ook niet zo gauw een andere Italiaanse acteur kunnen noemen die, zeker fysiek gezien, een rol als deze beter zou hebben kunnen spelen dan Gemma.
Hij is de Italiaanse Burt Lancaster.

De film ziet er jammer genoeg te on-Engels uit om te kunnen overtuigen.
Dat betekent overigens niet dat hij niet leuk genoeg zou zijn om een keer te bekijken.
Daar staat Gemma wel garant voor.

avatar van thunderball
Deze gisteren avond bekeken op een Duitse blu ray in het Italiaans met Duitse ondertiteling.

Volgens Tarantino (maar weet hij veel?) is dit de beste Robin Hood verfilming ooit. Dat is echter ietwat overdreven, want haalt het bij lange aan niet bij de klassieker uit 1938 met Flynn, maar het is zeker geen slechte film en beter als de laatste verfilmingen van de afgelopen dertig jaar.

Gemma is goed gecast en heeft natuurlijk voor op alle andere acteurs, die de rol hebben vertolkt, dat hij stukken atletischer is en daadwerkelijk zelf aan touwen etc. kan slingeren en zich met gemak weet staande te houden tijdens de vele zwaardgevechten.

Alle klassieke elementen zitten er ook wel in, zoals de ontmoeting met Little John en de boomstam over de rivier, de overval op het geldtransport in het bos, Lady Marian, het boogschutterstoernooi etc. alleen wordt het niet altijd echt geweldig in beeld gebracht en levert het geen legendarische momenten op, zoals in de 1938 productie.

Verder veel bekende koppen, die je ook in Spaghetti westerns tegen komt, waarbij het een beetje teleurstellend was dat Damon een vriend van Robin Hood, Allan a Dale, vertolkt en niet, zoals ik wel verwachte, een gemene snoodaard.

Prachtige score van Gianni Ferrio, met een zeer toepasselijk en telkens terugkerend sfeervol hoofdthema.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.