• 8.349.597 stemmen

King Solomon's Mines (2004)

Avontuur / Actie | 168 minuten (miniserie, 2 delen)

Genre: Avontuur / Actie

Speelduur: 168 minuten (miniserie, 2 delen)

Geregisseerd door: Steve Boyum

Met onder meer: Patrick Swayze en Alison Doody

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot King Solomon's Mines

Gids Allan Quatermain helpt Elizabeth Maitland om haar verdwenen vader op te sporen in Afrika. Hij stuurde haar een kaart met de locatie van de Mijnen van Koning Solomon, waar een steen moet liggen waarmee alle Afrikaanse stammen te domineren zijn. Haar vader is ontvoerd door een stam, die de steen in bezit wil krijgen. Via de kaart volgen Alan en Elizabeth dezelfde weg als haar vader, in de hoop hem te vinden.

avatar van zxstyle

zxstyle

Enorm slecht. Bijna alles is knudde aan deze miniserie behalve de landschappen van Afrika.

De film is van begin tot eind totaal voorspelbaar. zo voorspelbaar dat ik de film in drie delen heb uitgekeken. De hoofdrolspelers zie je van begin tot einde, maar worden nauwelijks uitgediept. De actie was zo gedateerd, in de jaren zestig was de actie nog meer state of the art.

deze film is diep en diep inferieur aan indiana jones.

avatar van Dirk1969

Dirk1969

Toen ik deze serie in 2008 voor het eerst zag, leek het me een aardige avonturenfilm, en gaf ik vier sterren. Onlangs heb ik het boek gelezen. Aangezien ik heel weinig herkende van de serie heb ik deze opnieuw gezien.

Daarbij viel me op dat de serie nauwelijks het boek volgt. Veel spannende scenes uit het boek zijn om onduidelijke redenen geschrapt en daarvoor in de plaats zijn elementen gekomen die op mij bij nader inzien als stupide overkomen. Zo worden de hoofdpersonen de hele tijd hinderlijk gevolgd door een stel Russen in die het boek niet voorkomen en die eigenlijk niets te maken hebben met het hoofdverhaal. Ook een gijzelaar met een dochter die in het boek niet voorkomen worden vrij prominent in het verhaal toegevoegd.

Verder valt op dat de hoofdpersonen er de hele tocht door de woestijn netjes uit blijven zien (de heren zien de hele tijd keurig geschoren, bij voorbeeld) en water vormt pas na een lange tijd een probleem, dat overigens al weer snel wordt opgelost doordat wonder boven wonder een bron opduikt midden in de woestijn.

Ook wonderlijk is dat Elizabeth, juist nadat ze de belangrijke kaart aan Alan heeft gegeven, zo maar pardoes in een onderaardse ruimte valt waarin zich een belangrijke sleutel blijkt te bevinden.

De gemene oude heks Gagool, die in het boek de hoofdpersonen - zeker aan het einde van het verhaal - in een zeer benarde toestand brengt, is in de serie omgetoverd in een goede fee die de hoofdpersonen alleen maar hulp biedt.

Alle spanningen die het boek beschrijft om bij de stam te komen en later om de mijnen te vinden worden weggelaten. Daar is niets spannends voor teruggekomen. Daarom heb ik mijn waardering tot drie sterren teruggebracht (ik wilde niet al te veel afwijken van mijn oorspronkelijke waardering).

Mijn advies: kijk eerst de serie, zonder al te diep na te denken, en lees daarna pas het boek. De andere volgorde zal hoogst waarschijnlijk een ferme teleurstelling teweegbrengen.

avatar van baspls

baspls

Wie maakt er nu zo'n remake?

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1916 stemmen

De juiste mix van avontuur, romantiek, mysterie, travelogue, actie en humor. Patrick Swayze is adekwaat en dus beter dan gevreesd, Alison Doody is appetijtelijk, en Gavin Hood (Swayze's ex-collega-tracker) een acceptabele schurk, maar elk personage vervaagt wanneer Lesedi Mogoathle als de "tovenares" Gagool op het toneel verschijnt – met haar witgeverfde gezicht en sprekende ogen is ze veruit de indrukwekkendste verschijning van allemaal. Wat de film zelf verder betreft, "zaterdagmiddagvermaak voor kleine en grote jongens die hun voorliefde voor onschuldig vermaak nog niet zijn verloren" zoals ik schreef bij The riddle of the sands; simpel en niet heel erg goed, maar wel zeer vermakelijk en met prachtige opnames van het alomtegenwoordige natuurschoon. (Maar ja, dat is ook niet zo moeilijk – zet je camera in deze omgeving maar open en het ziet er al mooi uit.)

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke avonturenfilm die lekker wegkijkt.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

• 1916 stemmen

Zojuist net als Dirk1969 het boek gelezen, en buiten de titel, de lokatie en de naam van de hoofdpersoon zijn er maar héél weinig overeenkomsten tussen boek en film. Er wordt vaak gezegd dat je een film niet met de bronroman màg vergelijken, maar bij déze film kàn dat ook niet eens...

avatar van Bantavoer

Bantavoer

De zoveelste verfilming van King Solomon's Mine. Maar deze is heel goed gedaan. Goede acteurs met een goed verhaal. Althans, er is zoveel mogelijk aan het originele verhaal gehouden. Umbopa die moet vluchten als kind en later als volwassene terugkomt en zijn troon als rechtmatige koning terugeist. Verder is het een mooie film. Mooi landschap. Vond dat Patrick Swayze een goede Quatermain neerzette. Hoewel Richard Chamberlain in zijn vertolking ook een goede Quatermain vertolkte. Was wel even bang dat het een te lange miniserie zou worden, maar moet zeggen, de tijd ging snel om, alleen al om te kijken of ze het ook halen, maar vooral wat er zal gebeuren als ze het hebben gehaald.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Roger Thornhill schreef:

Goed omschreven. Leuke avonturenfilm, wiens verhaal al meerdere malen is verfilmd met wisselende kwaliteit. Ik heb met deze versie goed vermaakt. Van mij 3.0

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Een tamelijk flauwe tv-verfilming van het bekende verhaal over Allan Quatermain en de diamantmijnen van koning Salomo. Patrick Swayze heeft de uitstraling van een diepgevroren komkommer, weinig tot geen charisma. Alison Doody, die al eens in een soortgelijke avonturenfilm meespeelde in Indiana Jones and the Last Crusade (1989), lijkt een facelift te hebben ondergaan. De Brit Roy Marsden als captain Good zorgt af en toe voor een grappig moment, zoals wanneer hij van de Afrikaanse man een souvenir koopt dat hijzelf in een souvenirwinkel had gekocht.
De beelden in Afrika zijn soms wel mooi en de diertjes zijn natuurlijk leuk om te zien. Vooral die kleine leeuwtjes, zo schattig! De Afrikaanse bevolking wordt als echte mensen voorgesteld en niet slechts als een bende wilden, wat in dergelijke films wel vaak voorkomt. Ook vind ik de geluiden van de vuurwapens mooi gedaan in deze film, je hoort echt het verschil tussen de verscheidene wapens. Leuk als men aandacht aan dit soort details schenkt.

Voor de geïnteresseerden, deze film staat momenteel integraal op YouTube.