Le Dernier Tunnel (2004)

Canada
Misdaad / Drama

geregisseerd door Eric Canuel
met Michel Côté, Jean Lapointe en Christopher Heyerdahl

Geïnspireerd door ware gebeurtenissen vertelt deze film het verhaal over een man die wraak wil nemen op de maatschappij, die hem zijn jeugd en zijn dromen ontnomen heeft. Marcel Talon is van plan om een tunnel te graven door het rioolstelsel van Montréal om op die manier de grootste bankroof in de geschiedenis te plegen. Hij krijgt hierbij hulp van zijn vrienden, onderwie een ingenieur en een ambulance-chauffeur. Al gauw blijkt dat de tunnel een soort val is, erger dan de ergste gevangenis.

avatar van hannes64
Ik snap niet dat hier geen bericht is geplaatst.
Dit is weer zo`n onvervalste franse misdaadtopper!!!!!!
Ongelooflijk mooie film over de kraak van de eeuw.
Heeft een beetje met ``HEAT`` te maken, maar ( natuurlijk ) een geheel eigen stijl gemaakt ``meesterwerkje``.
Nog nooit eerder heb ik zo genoten van een franse thriller....okè, ``36 Quai des Orfèvres`` (2004) is ook zo`n soort misdaadfilm die van mij ook 4.5 sterren kreeg.
Deze heeft in mijn opinie een meer krachtiger thema.
Je leeft echt met `t personage mee,...vooral zijn vriendschap met z`n oudere maat van vroeger die kanker blijkt te hebben, en zijn vriendin waar hij steeds moet tegen liegen om maar niet bij em weg te gaan..
Een regelrechte knaller van een misdaadfilm die zich ècht wel in `t rijtje van mijn favoriete films kan voegen.
En voor de liefhebber....Een Aanrader met een grote A.

avatar van brucecampbell
Is deze al uit op dvd?

avatar van Conquest
Aardige misdaadfilm uit Frankrijk, maar totaal overdreven om deze met een klassieker als Heat te vergelijken. Jammer dat enkele ontwikkelingen (zoals de moord op die Franse ambtenaar, de reden waarom 'Smiley' en zijn compaan de boel besodemieterden) niet beter uitgewerkt waren. En waar gaat het geld uiteindelijk heen?

Jic
leuk geprobeerd maar echt zonde van je tijd om er naar te kijken 2 * voor de moeite

avatar van FunkStarr
Wat een slaapverwekkende film is dit zeg, misschien kwam dat ook omdat het Franstalig was waar ikzelf niet zo'n fan van ben, maar na een klein half uur lag deze jongen met z'n oogjes half dicht op de bank.
Ik weet niet of dat nu kwam door dat Frans of door de film zelf, maar in ieder geval kon ik niet wakker blijven dus dat zegt genoeg.
Ik ga er maar geen cijfer aan geven want dan krijgen we weer gezeur dat ik het gemiddelde omlaag haal van zo'n onwijs vette film.
Nou mensen neem van mij aan, deze is de moeite amper waard...

avatar van b00ts
Onder andere Jean Reno speelt in Franse misdaadtoppers. Deze is niet meer dan aardig om naar te kijken. Afgezien van het feit dat die muts van de reclassering belabberd acteert, wordt niet duidelijk waarom ze uit de weg geruimd moet worden, daarnaast is die nieuwe ambtenaar zoveel slimmer, maar we zien haar helemaal niet meer terug. Verder heeft het verhaal een open einde, maar wat gebeurt er met Smiley? Komt hij ermee weg? Nou kun je zeggen dat dat niet zo belangrijk is of weinig te maken heeft met de essentie van die rode draad in het verhaal (de relatie van Coco en zijn oude vriend) maar het voelt als een gemis.

avatar van Icer
we weten het nou wel, een bankoverval met een tunnel , maar toch heeft deze film mij nog aangenaam verrast. Ondanks het uitgeknepen, overigens waar gebeurde, verhaal heb ik toch aandachtig zitten kijken.