Herbert (2015)

Alternatieve titel: A Heavy Heart

Duitsland

geregisseerd door Thomas Stuber
met Reiner Schöne, Lena Lauzemis en Edin Hasanovic

Herbert is een enorme, indrukwekkende vent met tatoeages. Hij is snel met zijn vuisten als voormalig Oost-Duits bokskampioen. Hij wordt wat ouder en leeft in een inmiddels herenigd Duitsland. Zijn beste tijden zijn al lang voorbij. De enige manier waarop hij zijn talenten kan gebruiken is als uitsmijter en afperser. De training van Eddy, een getalenteerde jonge bokser, geeft hem voldoening in zijn verder vrij treurige bestaan. Al zijn enorme kracht dreigt hij te verliezen. Hij wordt geteisterd door door spasmen; tijdens het douchen na de training en tijdens het laten zetten van de zoveelste tatoeage. Hij negeert het, totdat de pijn ondraaglijk wordt en een arts hem laat weten dat zijn dagen zijn geteld. Hij krijgt klap na klap en dreigt eraan ten onder te gaan. Zal hij nog tijd hebben voor een verzoening met zijn dochter, die hij lang geleden heeft verlaten? Zij is ondertussen een moeder, die er alles aan doet om haar kind een normaal leven te laten leiden .

Vanaf 3 maart 2016 in de bioscoop (Amstelfilm)
EDIT: verplaatst naar 26 mei 2016

Malick
The Hollywood Reporter:
The ballad of a washed-up ex-boxer searching for redemption in a Fassbinder-style demi-monde of lost souls, A Heavy Heart is a bleak but powerful character study from the young German writer-director Thomas Stuber, a former Student Academy Award-winner. The essential plot has many parallels to Darren Aronofsky's The Wrestler, though the emotional tone here is more somber and the purgatorial urban setting more grim.
Zag de link met Fassbinder niet echt maar wellicht anderen wel. Voor de rest wel echt een zware / sombere / uitzichtloze film met een hoofdrolspeler die heel diep gaat. Kwam erg dichtbij ...

Film die gedragen wordt door hoofdrolspeler Peter Kurth.
Een portret van een brutale krachtpatser die, wanneer hij fysiek aan het aftakelen gaat, door zijn vroegere trawanten wordt uitgesloten en naarmate de uitzichtloze ziekte verder toeslaat meer en meer tot inkeer komt over zijn vroeger leven en liefde denkt te moeten brengen daar waar hij voorheen heeft in gefaald. "Als de leeuw getemd is ...", zegt men in sommige volksmonden.
Sterke film, keurig opgebouwd, met enkele expressieve scènes.
Van Thomas Stuber zag ik nog geen enkele film, wel twee met Peter Kurth, maar hier voor de eerste keer in de hoofdrol. En die rol mag geprezen.

avatar van 93.9
Uitstekende film over hoe iemand in een neergaande spiraal kan geraken.
Desondanks bokst het protégé zich er doorheen.
Kurth speelt hier een rol van zeer hoge kwaliteit. Waarom staat z’n naam niet bij de hoofdrolspelers hier??
En voor Amerikanen is alles wat Duits met bruin cafe, rauwe omgeving en een paar spiegels Fassbinder
Cora met het nummer Amsterdam kwam mooi uit in deze film. Trouwens een prachtige guilty pleasure. Ook in de Engelse versie een hit in Frankrijk. Dit terzijde.

avatar van Filmkriebel
Vanavond laat op ARTE. Lijkt me gezien het gemiddelde de "pick of the day", zeker dat ik gisteren onder de indruk was van "In den Gängen" van dezelfde regisseur.

avatar van Filmkriebel
Zonder meer een indrukwekkende prestatie van Peter Kürth krijg je hier te zien. Dit zal me vast en zeker bijblijven. Een voormalige bokser en zware jongen krijgt de spierverlammingsziekte A.L.S en probeert in het reine te komen met de fouten uit zijn verleden. Dat vertaalt zich o.a. in toenaderingspogingen tot zijn dochter, die hij sinds haar kinderjaren verwaarloosde, en zijn kleinkind die hem niet eens kent. De aftakeling van Herbert is droevig om zien en je hoopt zo'n ziekte vanzelfsprekend niemand toe. Verschrikkelijk hoe zoiets zelfs de sterkste mensen op de knieën krijgt. Dit drama wordt zonder veel emo opgepoetst en toont de gevolgen op een vrij rauwe maar ook oprechte manier. Het is ook een film die nergens verveelt dankzij het realistische acteerwerk.

93.9 schreef:
Trouwens een prachtige guilty pleasure.

Waarom zou dit een guilty pleasure zijn? Ik schaam me echt niet dat ik deze film goed vind hoor. Verder volledig eens met jou mening, zeker wat Cora en Amsterdam betreft