Who Killed Atlanta's Children? (2000)

Alternatieve titel: Echo of Murder

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Mystery

geregisseerd door Charles Robert Carner
met James Belushi, Gregory Hines en Sean McCan

Van 1979 tot 1981 werden de inwoners van Atlanta opgeschrikt door een reeks brute moorden op Afrikaans-Amerikaanse jongens. De dader werd gepakt en veroordeeld en de zaak gesloten. Een aantal jaren na dato besluiten twee journalisten de zaak opnieuw te bekijken. zij krijgen geheime politierapporten in handen en stellen zich de vraag: Wie vermoordde Atlanta's kinderen?

Hmm,lijkt me leuke film ben dol op mystery

veron35
Saai.

avatar van K. V.
'k vond het een goeie film, die geen moment verveelde. Als je graag films over onderzoeken, samenzweringen en doofpotoperaties ziet, is dit een aanrader.

avatar van clubsport
was dit al niet eerder verfilmd in de jaren 70 of 80 ?

avatar van Ebenezer Scrooge
Voor een prikkie aangeschaft bij de kringloop. Over deze omstreden zaak had ik al het nodige gelezen in The Evidence of Things Not Seen van James Baldwin. De film oogt nogal oubollig. In eerste instantie dacht ik dat het een film van rond 1990 was, maar hij is dus uit 2000. Het camerawerk ziet er soms echt onbeholpen uit. Om maar een klein voorbeeldje te geven: op een gegeven moment zitten Belushi en Hines in een striptent aan een ronde tafel en de camera blijft maar rondjes om die tafel heen draaien. Het heeft verder geen enkele betekenis en je wordt er nog eens duizelig van ook. Ook het acteerwerk laat af en toe te wensen over, maar heel erg hinderlijk vond ik dat niet. Sommige stukje zijn nog best eng, maar duren weer veel te kort. De wanhoop van de moeders die willen weten wat er met hun kind is gebeurd is aangrijpend en ook de collage van de 26 vermoorde kinderen aan het begin van de film laat wel indruk achter. Zat Wayne Williams achter al deze moorden of was het de KKK? Uit vele onderzoeken is gebleken dat de meeste seriemoordenaars blanke, heteroseksuele mannen zijn van rond de dertig jaar. Een zwarte seriemoordenaar is een unicum en komt zeer zelden voor. Alleen dat al zou een gegronde reden moeten zijn om de veroordeling van Williams in twijfel te trekken. Andersom komt het echter wel vaker voor. De slachtoffers van Jeffrey Dahmer bijvoorbeeld waren overwegend zwart. En onlangs, op zoek naar wat achtergrondinformatie, stuitte ik per toeval op een onopgeloste zaak uit 1911 waarbij minstens vijftien vrouwen van Afro-Amerikaanse afkomst (prostituees) om het leven zijn gebracht. Dit speelde zich ook al af in Atlanta, bekend als 'The Atlanta Ripper'! Dat is toch op z'n minst opmerkelijk.

Al met al geen onaardige film.

clubsport schreef:
was dit al niet eerder verfilmd in de jaren 70 of 80 ?

Ja, The Atlanta Child Murders (1985) - MovieMeter.nl.

avatar van clubsport

klopt had ik moeten weten dat was de miniserie die goed opgebouwd het verhaal vertelde en er ook ruimschoots de tijd voor nam .
deze versie had ik nog niet gezien maar met maar 105 minuten lijkt het me wat aan de korte kant om het verhaal goed te vertellen .

avatar van Ebenezer Scrooge
De miniserie lijkt me ook veel beter inderdaad.