Rolande met de Bles (1972)

België

geregisseerd door Roland Verhavert
met Jan Decleir, Elizabeth Teissier en Sandra Gail Collins

Weduwnaar Renier is teruggekeerd uit de 1e wereldoorlog naar zijn landgoed Horlebecq. De enige afleiding die hij kent in zijn monotone bestaan is de briefwisseling met de Parijse Rolande, die hij in de oorlog leerde kennen. Onder druk van zijn familie wordt hij tot een huwelijk gedwongen met zijn schoonzus Emily, wat Renier niet belet om Rolande te blijven ontmoeten. Hij laat zich door haar overhalen tot het investeren van aanzienlijke sommen in de Académie de Beauté in Parijs. Door zijn roekeloze investeringen en de verbreking van zijn verloving met Emily wordt de toestand op Horlebecq onhoudbaar.

avatar van citybird
Op 20 augustus 2004 op dvd verschenen in de reeks "VRT Klassiekers"

Heeft iemand hier de dvd van deze film al ergens zien liggen ?

Heb hem dan eindelijk gevonden, bij Kruidvat notabene.
Technisch weer een schitterende dvd, tevens met een paar interessante extra's (deleted scenes, inleiding door Verhavert), de originele bioscooptrailer, trailers van andere producties en een demofilmpje over het restaureren van dit soort oude films. Ongelooflijk hoe ze het beeld en geluid zo mooi op hebben kunnen knappen (vergelijk het eens met de deleted scenes).

De film zelf ben ik minder over te spreken. Verhaverts minste die ik tot nu toe gezien heb. Het is allemaal wat doelloos en te 'snel' gefilmd. Had een beetje het gevoel van 'kijk mij eens hip doen' (wat in deze film ook totaal niet past). Toch zaten er een aantal sterke scenes in tussen Decleir en Teissier, waar het gevoel van Renier duidelijk voelbaar werd. Voor de rest absoluut geen hoogvlieger, op geen enkel vlak.

avatar van Mac Hammer Fan
Quido schreef:
Heeft iemand hier de dvd van deze film al ergens zien liggen ?

Op ebay is er één die de dvd verkoopt, ik heb hem gekocht. Hij heeft verschillende exemplaren. Het is een legale DVD.
Ik hou van die film. Voor mij is het de beste van Roland Verhavert.

Bijna tien jaar geleden dat iemand hier deze film gezien heeft, of althans een berichtje achterlaat. Ik vond het een prachtige film. Geweldige rol van Jan Decleir, die toen al bewees een groot acteur te zijn. Waarom memoreert niemand dat hier? Vind iedereen dat zo vanzelfsprekend? Verbaas me soms zeer over de oppervlakkige reacties op MM. Soit.

Genieten van de locaties, de kostuums, de decors, de sets, de accessoires. Heel veel Jugendstil om van te genieten. Aan alles is gedacht. Film is zeer zorgvuldig gemaakt, zoals dat hoorde in die tijd. De verfilming van het verhaal van Teirlinck hoort ook wel bij die tijd. In de jaren zeventig kwam er een hernieuwde belangstelling voor de klassiekers. Zowel in Vlaanderen als in Nederland. Het werk van Stijn Streuvels, Gerard Walschap en anderen. Vooral geliefd waren de verhalen over een man die zich voor een grote liefde alle schepen achter zich verbrandt, al z'n metgezellen van zich vervreemdt en uiteindelijk ten onder gaat. Romantischer kon het niet.

Nou, dan kon je met deze film wel uit de voeten. Heerlijke film om bij weg te zwijmelen. Misschien nog meer voor vrouwen dan voor mannen. Want ten onder gaan aan je grote liefde spreekt toch altijd tot de verbeelding, nietwaar? Zelfs in deze tijd.