2000 Terrorists (2004)

Nederland / Israël
Documentaire

geregisseerd door Hanro Smitsman en Peter Speetjens

2000 Terrorists is een film over het bloedbad van 1982 in de Palestijnse vluchtelingenkampen Sabra en Shatila in Beiroet en het proces dat 23 overlevenden aanspanden in België tegen de Israëlische premier Ariel Sharon (en 19 anderen). De film is een soort van drieluik. Het volgt vier van de betrokkenen in hun dagelijks bestaan in Shatila en reconstrueert hun verhaal, terwijl op de achtergrond de gang van zaken rond het proces geschetst wordt.

De Arabische tv-zender al-Jazeera zendt donderdag de documentaire 2000 Terrorists uit, van de Nederlanders Hanro Smitsman en Peter Speetjens.

In de Arabische landen herdenkt men donderdag het bloedbad van 1982 in de vluchtelingenkampen Sabra en Shatila. Christelijke milities brachten toen 2000 Palestijnen om het leven.

2000 Terrorists ging in mei in première in Amsterdam en is deze week ook te zien op het filmfestival van Beirut.

bron: NOS TT 424

Diesel