Fatal Games (1984)

Alternatieve titels: The Killing Touch | Olympic Nightmare

Horror / Sport

geregisseerd door Michael Elliot
met Sally Kirkland, Lynn Banashek en Sean Masterson

Een gestoorde speerwerper vermoordt tieners op een school, de Falcon Academy of Atheletes. Vooral de meest uitblinkende sporters moeten het ontgelden. Potentieel kampioene Annie Rivers zal snel genoeg moeten zijn om de moordenaar te ontlopen.

Na zomerkampen is ook het ateletiekveld niet meer veilig.Simpele griezelfilm met wel een aantal grappige "gespitste scenes"...
Wel heel veel donkere scenes waardoor het vaak onduidelijk is wat er zich afspeelt.

avatar van ;)
;)
leuke film
ben wel voor oude horrors van voor mijn tijd.
en moet zeggen dat ik deze beter vind dan sommige horrors van nu, heb er wel van genoten.
al vind ik de stem van de dader op't einde wel wat overdreven.

avatar van Vascago
Aardige slasher met een aantal leuke kills en een verrassend einde.

Slasher met ultra lowbudget. De moordscenes geschieden allen met een speer, weinig verrassend. In de jaren 80 werden vaak leuke slashers gemaakt maar Fatal Games is dat zeker niet.

avatar van stephan73
Leuke slasher, waarbij de moorden inderdaad niet bijster origineel meer zijn... na twee keer. Ok, de moordenaar doet het elke keer weer net iets anders (dan weer van enorme grote afstand, dan weer van onder water), maar erg veel afwisseling in moordwapens is er niet.
De twist aan het einde was leuk, maar tussen alle suspects werd de moordenaar er al heel snel uitgepikt.

avatar van Vascago
Net voor het eerst in 20 jaar weer eens gekeken. Deze film was me om 1 of andere reden altijd bijgebleven. En ik heb eigenlijk behoorlijk genoten. Alles was gewoon hilarisch fout, vooral het einde. De moorden waren niet origineel, maar het is altijd leuk om iemand gespiest te zien worden. Het acteerwerk was uiteraard ontzettend slecht evenals de dialogen. Maar de sfeer was heel aardig en de soundtrack ook.

avatar van Friday the 13 th
"The second prize is death"........wat een heerlijke tagline toch. De film scoort te laag op IMDB, maar op moviemeter zijn ze blijkbaar slimmer.

De film is cheesy, heeft een zwakke cast en een dosis geforceerde dialogen, maar is verre van slecht. De film heeft ook wel erg veel gelijkenissen met "Graduation Day" uit het jaar 1981, maar ook dat wordt hem vergeven, want hij overtreft deze zonder problemen.

De momenten wanneer de moordenaar in beeld komt, zijn best wel spannend en bij wijlen ook wat eng. De outfit van de moordenaar is creepy (het blauw regenjasje en dan de trainingsbroek eronder, een beetje urban legend style). Dit allemaal, samen met een simpel maar geweldig deuntje, zorgen voor de suspense en maken enkele scènes onvergetelijk. Denk maar aan de sauna-scène of die in het zwembad. De moorden zijn min of meer origineel, maar echte goor blijft uit.

Soms lijkt het erop of de regisseur zijn fantasieën over lesbo's iets te veel de vrije loop laat gaan, maar het valt gelukkig goed te praten bij het einde. En dat einde zag ik niet aankomen. Het mag dan niet meer origineel zijn, het werkte wel.

Dit is zeker geen slechte slasher. Wel werden sommige scènes iets te lang uitgerekt. Doch is dit een must see voor elke slasherfan.

avatar van Boeikens
Matige B-Slasher.

Nergens goed maar wel onderhoudend.

avatar van Richard_Voorhees
Als liefhebber van het subgenre moest ik deze "Fatal Games" uiteraard een kans geven en ik werd blij verrast.
De film is erg duidelijk low budget, maar de maker heeft zijn best gedaan om de film meer te doen lijken dan wat het is. Zo zijn er bijvoorbeeld een aantal scenes waarbij er op de achtergrond een groot publiek lijkt te juichen, terwijl er daadwerkelijk maar een aantal mensen staan.
Verder lijkt de cast hun best te doen wie het meeste aan overacting kan doen. Het ene foute en houterige gesprek volgt de ander in een hoog tempo op. Dit alleen al zorgt voor genoeg vermaak voor de liefhebbers van foute B-horrorflicks uit de 80's.
"Fatal Games" is de zoveelste slasher met veel sport erin verweven (zie o.a. Graduation Day, Death Spa of Killer Workout), maar weet hier en daar toch te vermaken. De hele setting ademt gewoon de sfeer van de jaren '80 in de V.S., iets wat veel liefhebbers zullen waarderen.
Hier en daar steekt er ook nog een grappig subplotje, zoals het experimentele programma van de jeugd, de kop op.
Verder word de film opgeleukt door een repititief synth deuntje die werkelijk zo fout en goedkoop klinkt dat de scenes eerder een lach opwekken dan dat het ergens eng word.
Men had echter wel wat meer werk mogen maken van de moordenaar, want een persoon in een regenjas doet het hem voor mij gewoon niet. Ook het moordwapen, een werpspeer, is niet bepaald origineel gevonden en de moorden zijn dan ook wat eentonig van aard.
Een film die waarschijnlijk enkel genietbaar is voor de echte slasherliefhebbers.

avatar van BlueJudaskiss
Misschien lag het aan de goedkope VHS-rip die op YouTube staat, maar ik vond dit saai - niets meer dan een rip-off van het toch al bij elkaar gejatte (maar geinige) Graduation Day. Opvallend veel scenes in kleedkamers en sauna's, maar het blijft toch allemaal erg keurig. Vond er eigenlijk geen kraak of smaak aanzitten.

avatar van mikey
Een opleidingsinstituut voor jonge sporttalenten is in groot gevaar. Een maniakale moordenaar en speerwerper heeft het voorzien op turnsters, joggers, zwemsters die de 'nationals' al dan wel al dan niet halen. Tussen de saunabezoekjes en 't gezamenlijk douchen door wordt de kijker voorgesteld aan enkele extreem verdachte personages! namelijk: een waanzinnige sportarts. Een lesbische zwemcoach. Een lesbische verpleegster. Een lesbische zwemster . Een chagrijnige speerwerper. Anyway, het komt erop neer dat het psychotische gedrag van de moordenaar kan worden verklaard door anabolen, en/of door onalledaagse variant op seksualiteit.
Dat is aanvankelijk leuk. Helaas probeert de film dan spanning te creëren, wat natuurlijk mislukt. De tweede helft is daarom een in blue light badend slaapfestijn.