Les Sept Péchés Capitaux (1952)

Alternatieve titels: I Sette Peccati Capitali | I Sette Peccati | The Seven Deadly Sins

1 stem

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Claude Autant-Lara, Roberto Rossellini, Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim
met Michèle Morgan, Gérard Philipe en Noël-Noël

De film bestaat uit 7 episodes en behandelt de 7 zonden plus een achtste zonde. Gérard Philipe speelt een ironische, enthousiasmerende klantenlokker voor de kermis en leidt iedere episode in. Hij is tevens de verteller van de laatste episode: De achtste zonde. De episode "Hebzucht en Woede" gaat over een veelbelovende makelaar en zijn slonzige vrouw, beiden zijn enorm zelfzuchtig omtrent liefde en geld. De episode "Lust" laat de verwoestende effecten van achteloos gedrag van volwassenen op een makkelijk beïnvloedbaar meisje zien. De episode "Jaloezie" werpt een blik in het leven van een ouder wordende artiest en zijn jonge vrouw die hij als zijn bezit behandeld. Zijn vrouw is jaloers op zijn talent, zijn vrienden en zelfs op zijn kat die ze probeert weg te werken. De episode "Trots" gaat over een verwaande aristocratische moeder en dochter die proberen de schijn op te houden terwijl ze financieel aan de grond zitten. De episode "Luiheid" laat zien dat bovenaardse machten vinden dat het leven op Aarde te snel gaat en daarom een afgezant naar Aarde zenden om de boel wat af te remmen. De episode "Vraatzucht" gaat over een gestrande motorrijder die meer belangstelling heeft in het eten van kaas dan in het verleiden van de vrouw van zijn gastheer.

Cinema papa omnibus die zoals gekend 10 jaar later werd geplagieerd/gedeconstrueerd door godART c.s., niet verwonderlijk aangezien de Franse regisseurs favoriete NV schietschijven waren, daar waar Rossellini in die kringen juist een afgodje was...typische episoden co-productie verder die dus weinig voorstelt , zowel in de delen als in het geheel. Dit is wel een behoorlijk vroeg voorbeeld van het officieuze europudding/episoden genre.
Het is zoals gezegd een raamvertelling aan elkaar geleuterd door Gerard Philippe de kermisklant met zijn poppenkraam waarin de poppen de 7 hoofdzonden- wie kent ze nog- moeten voorstellen. Waarna de 7 kortfilms volgen, in de versie die ik zag in een iets afwijkende volgorde.
De eerste episode van De Filippo met hemzelf, Stoppa en Isa Miranda als mevr. Stoppa speelt natuurlijk in Napels, maar helaas zag ik ook hier de Franse versie die alleen al om die reden niet te genieten is. Hier zijn dus 2 zonden samengevoegd, wie die veelbelovende makelaar is weet ik niet, de koekel transleet versie van een " karikaturale woekeraar" waarschijnlijk. Dat is dus Stoppa, de woede moet dan komen van Miranda, terwijl in deze feel good vertelling De Filippo een arme muzikant is die per ongeluk van andermans zondigheid profiteert. Het rijk Gods is als een parel van grote waarde...
Daarna kwam bij mij de luiheid, een fantasy episode met Noël-Noël als Sint-Pieter, die van die ouwe opdracht heeft gekregen om de na-oorlogse boom/wederopbouw af te remmen door de luiheid naar de aardkloot te sturen, dit loopt mis en hij moet zelf afzakken richting ondermaanse. Deze periode speelt zgn. gedeeltelijk in Holland en Belgenland: Holland is helemaal- o wonder- verslonsd, in Belgenland wordt gelukkig nog steeds zo te horen een sappig taaltje dat voor Frans doorgaat gebezigd ! De affiche was wel tweetalig . Louis de Funès heeft hier een cameo in...miniatuur.*
Lust begon wel grappig met een 13-jarig bakvisje dat tijdens een parochiefeest aan de plaatselijke pastoor- een piepjonge en volstrekt onherkenbare Maurice Ronet- vertelt dat ze zwanger is. Maar dat lijkt meer te maken te hebben met haar moeder Viviane Romance en dier minnaar, Franck Villard. Regie Allegret.
Jaloezie is dus de episode van Rossellini en is een soort auto-parodie, gebaseerd op het verhaal " la chatte" van Colette. De inhoud spreekt voor zich, de stijl/cameravoering is wel kenmerkend.
Trots is idd. de beste en ook meest serieuze episode, Michele Morgan en haar moeder Rosay leven afgezonderd in een staat van nette armoede, waar ook oom Seigner Morgan niet uit kan halen. Dan bezoekt Morgan onaangekondigd een feest, dat haar rechtstreeks confronteert met haar zonde.
Vraatzucht van Rim is een korte episode, een dolletje waarin Vidal een anecdote vertelt over zijn opa- ook door hemzelf gespeeld- die rond 1900 zeer gastvrij werd onthaald door een boerenpummel en diens vrouw.
De epiloog met de zgn. achtste zonde heeft geen titel, u mag hem zelf invullen. Ik denk dat hier de zonde van voyeurisme/leedvermaak hier zich nogal opdringt. Door Lacombe geregisseerd in een soort noir-stijl, geschreven door Jehannon. Let ook op de blote boobs in deze brave cine-papa afsluiter !

*: zoals u weet was de zonde van de luiheid oorspronkelijk de Griekse Akedia, de melancholie die ervoor zorgt dat de geest wordt vertroebeld, de tong raaskalt en het lichaam inzakt...het klootjesvolk maakte er vervolgens werkschuwheid van.