September (2003)

Duitsland

geregisseerd door Max Färberböck
met Catharina Schuchmann, Justus von Dohnanyi en Nina Proll

Duitsland, 11 september 2001. De film laat zien hoe de terroristische aanslagen in New York en Washington ook het leven in Duitsland beïnvloedden. De vier echtparen, die elkaar veeleer toevallig ontmoeten, maken de catastrofe in het WTC rechtstreeks mee. Hun verwarde gevoelens en intense onzekerheid verklaren voor een deel hun onvoorspelbare gedrag. Ze zijn erg geschokt, maar hun emoties en reacties zijn totaal verschillend.

Vanavond op de Duiste zender 3sat , zal hem eens bekijken.

avatar van Flipman
In de VARA-Gids staat; "Niet erg vernieuwend, maar wel onderhoudend." Nou, zelfs DAT niet eens. Op zich heb ik er wel van genoten, maar anderzijds verslapte mijn aandacht wel eens. Soms waren de verhalen niet interessant genoeg en vroeg ik me af hoe het verder ging met een van de anderen. En vaak was de link naar elf september ook helemaal zoek, helaas.

Toch een twee en 'n half.

CheizXL
Ik weet niet goed wat ik er van moet zeggen. Soms beviel me de film goed, anderzijds wil de aandacht, zoals Flipman aangaf wel eens verslappen. Daarin tegen is het wel leuk om te zien wat 9/11 van invloed gehad heeft over de personages.

Ik geef hem twee sterren.

avatar van Robi
11 september 2001. Vanaf die datum zal niets meer hetzelfde zijn. Dat is wat de maker van deze film kennelijk nogal intrigeerde. Vervolgens zien we een aantal Duitsers met voornamelijk relatieproblemen. En tussendoor zien we beelden van de aanslag in Amerika. Er is echter één probleem. Ik zie het verband niet. Wat bezielde de maker om 11 september erbij te halen? Of was dat beter voor de verkoopcijfers? Dat is jammer. Want zonder die 11 september onzin, had het best een goede film kunnen zijn. Al zou het ook nooit een hoogvlieger worden, want er zijn veel meer films over relatieproblemen.