Den Tredje Vågen (2003)

Zweden / Finland
Actie / Thriller

geregisseerd door Anders Nilsson
met Jacob Eklund, John Benfield en Irina Björklund

In het nieuwe Europa zonder grenzen hebben interinternationale misdaadkartels de veiligheidssystemen onschadelijk gemaakt om hun winstgevende praktijken te optimaliseren: drugs, prostitutie en het witwassen van geld. Door nieuwe samenwerkingsverbanden willen ze een greep doen naar de economische macht in Europa. Ze vinden steeds één man op hun pad, de terreurbestrijder Johan Falk. Een stel huurmoordenaars wordt ingezet om Falk uit te schakelen en er volgt een achtervolging dwars door Europa. De climax vindt plaats in München tijdens de gewelddadige EU rellen..

avatar van Diederik58
Geen bijzonder verhaal, maar een spannende onderhoudende thriller. Er zit lekker veel vaart en actie in. Verschillende locaties: zelfs Nederland. Gelukkig worden nu eens verschillende talen gesproken. Zweeds en Engels zijn de meest gesproken talen.
Dat de "good guy" hier ook zelfs weer sterker en slimmer is dan de "bad guy", maakt het eind tot een teleurstelling. Maar dat mag de pret niet drukken. Aanrader.

Het zou een leuke extra lange aflevering van Cobra 11 kunnen zijn, maar meer ook niet. De nachtelijke achtervolgingscene was het hoogtepunt van de film. Daarvoor en daarna vond ik het wat slap.

avatar van xangadix
Is hij in NL al uit op dvd..?

vond het een heerlijk snelle actiefilm. het kwam van tijd tot tijd zelfs realistisch over.
een ander sterk punt vond ik dat de film je door veel Europese landen meeneemt en ook de taal overneemt (en waar er wel engels gesproken wordt, wordt dat ook met het landelijke accent gedaan door acteurs uit het land).

erg prettig dat de hoofdrolspelers geen bekenden zijn, dat zorgt ervoor dat je meer op het verhaal gefocussed blijft.

goeie Europese actiefilm.

Die kerel lijkt wel erg veel op Antonio Banderas!

hij lijkt ook op 'Stringfellow Hawk' vond ik, die hoofdfiguur uit Airwolf, weet z'n normale naam niet

Jan Michael Vincent..?

Prima film voor mijn zaterdagavondje thuis. Vijf euro bij de supermarkt en verrassend goed! Verhaal met tempo, spannend, goed geacteerd, en voor mij nog leerzaam ook. Vertelt me veel over de moderne misdaadvormen in de financiele wereld. Goed Zweeds produkt wat mij betreft.

goede actie thriller

leuk dat het ook in NL is opgenomen
en hij is lekker snel

af en toe (vooral het begin) even lastig volgen wie "goed" en "slecht" is maar dat komt wel

Lekker als je deze film wilt zien en je leest de eerste post.

avatar van xangadix
Kon bij mij de pret niet drukken...

Interessante film waarnaar ik geboeid heb zitten kijken, hij verveelt niet. Film kwam mij erg europees over. Veel europese landen komen er in voor, en er wordt in de film ook met verschillende talen gesproken. kon inderdaad zoals vorige reacties in het begin moeilijk achterhalen wie goed en slecht waren, maar dat voegde juist iets toe aan de film vond ik. Het laatste deel met die demonstratie die steeds meer uit de hand liep, vond ik erg goed gevonden om zo de ontknoping van de film een handje te helpen.
4 sterren.

avatar van Mug
Mug
De afsluiter van de Johan Falk trilogie. Weer een uitstekende Europese krimi, met voldoende spanning en actie momenten. Verveelt nergens, ondanks een aantal soap-pauzes. Fijn vermaak zonder lelijke cgi etcetera, dat in Mugs vocabulaire 'verfrissend' betekent. De demonstraties en de scene in de rosse buurt komen wel gekunsteld over. Ook voor dit deel 3,5*. Deel 2 ben ik nog nergens tegengekomen, toch maar eens beter gaan zoeken.

Prima film, niet het superhelden actiesimplisme uit de states waarbij het verhaal er nog nauwelijks toe doet, de actie in de third wave ligt goed in het verhaal zodat er een behoorlijke spanning in zit. Acties doen er toe. Bad guys zijn niet gewoon schietgraag, maar hebben een eng kantje. Vooral in het einde van de film.

Eerste half uur is uitleg van de situatie en karakters leren kennen.

Speelt zich voor een stukje in Nederland af, dat geeft wel iets extra's.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze vlotte krimi duurt te lang en kent iets te veel onwaarschijnlijkheden en plothiaten. Daar tegenover staat veel vaart en vermakelijkheid, maar de balans is onevenwichtig. Het einde is ronduit slecht en lijkt bijna op een klucht. De film is wel onderhoudend. Gemiddeld filmpje.

avatar van sinterklaas
Goed derde deel van de Johan Falk serie. Waarbij Jacob Eklund weer een mooie rol neerzet als Falk. Alhoewel ik deel 2 nog niet heb gezien en ook helemaal niet op dvd is verschenen in Nederland. Maar The Third Wave was nog wel even een stapje verder dan Zero Tolerance. Kwa plot heeft dit nu ook een beetje weg van James Bond films. Film zelf was wel een mooie internationale thriller en is al helemaal leuk dat het ook een deel in Den Haag afspeelt met die Franse huurmoordenaars vermomt als Nederlandse politieagenten. Naast de spanning waren de actiescenes ook zeer goed te doen. Verhaaltje was ook best goed.

Die eindscene in Munchen was ook goed. En het barst in deze film ook van de verschillende talen.

Geweldige film..

avatar van gjnt
Goede film voor een ieder die eens wat anders wilt zien dan de produkties uit Amerika.

avatar van b00ts
Prima film waar ook op de details is gelet. Neem bijvoorbeeld de tijd dat ze in Nederland verbleven. Spannend van begin tot het eind waarbij ik wel moet zeggen dat het einde beter gekund had.

avatar van Toontje35
Prima film, boeiend, goede actie
Genieten

avatar van markel66
Goede film, had ik niet verwacht.
Goed verhaal en ook erg goed neergezet.
Met een prima einde trouwens, niks mis mee.

Ga toch maar eens wat vaker europese films kijken.
Echt prettig verrast.

Prima film met een zeer goed en intelligent verhaal.
Zeer realistisch ook, en toch ook de nodige actie om de spanning in de film op te voeren.
Menig Amerikaanse productie kan hier een lesje aan nemen, uitstekend gemaakt is deze prent.
Ook de vertolkingen, een Europese cast trouwens, zijn uitstekend.
Kan de film zeer warm aanbevelen.

Spannende film van begin tot einde. Een soort James Bond maar dan realistischer denk ik. Op de laatste massale scene na. Daar werd toch wel iets te veel vuurwerk uit de kast gehaald.

avatar van Gang_Star
Verhaaltechnisch een eenvoudig plot waarin een terreurbestrijder te maken krijgt met een groep die de macht wil grijpen in Europa. Een zeer vlotte film die op het moment dat de actie op gang komt ook met een behoorlijke snelheid voorbij vliegt. De klopjacht die door vele landen in Europa gaat waaronder ook Nederland geeft net een beetje extra vermaak. The Third Wave is een goede actiefilm met genoeg goede actiescènes en veel spanning en weet ondanks de ruime speelduur prima te vermaken. Het moet alleen even op gang komen vanaf de start, maar daarna stelt de film zeker niet teleur.

avatar van DjFrankie
Ook weer erg spannend deze derde Falk, nu kunnen we aan de series beginnen

Een van de beste thrillers/actiefilms die ik gezien heb. Zat gewoon scheef in m'n stoel. Dacht dat de kogels ook mijn kant opkwamen...
Nou, die Zweden die kunnen wel wat, dat wisten we al. Mooie opnamen van De Haag met een mistige Hofvijver en het Buitenhof. Geen rare foutjes bij het Nederlandse aandeel. Die ontknoping in München is best heftig. Zowel het verhaal als de uitwerking vond ik geloofwaardig. Doe mij er nog maar een paar.