La Legge è Legge (1958)

Alternatieve titels: La Loi C'est la Loi | The Law Is the Law

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Christian-Jaque
met Totò, Fernandel en Nino Besozzi

Door de kronkelende grens van de Alpen is een dorpje gedeeltelijk Frans en gedeeltelijk Italiaans. Een Franse brigadier krijgt het steeds aan de stok met een Italiaanse smokkelaar en komt er nu achter dat zijn geboorteplaats, de keuken van de herberg, een stuk van Italië is. De instanties doen nu moeilijk over zijn verblijfspapieren waardoor hij zich aan illegale praktijken waagt.

Op smakelijke wijze nemen Italianen en Fransen elkaar op de hak in deze film. Totò en Fernandel hadden er plezier in, dat zie je zo. La Loi C'Est la Loi is tevens de enige film waarin Fernandel en Totò samen spelen. De gesproken taal is een potpourri van frans en italiaans, waardoor het idee van een grensplaats nog eens extra versterkt wordt.

Geslaagde komedie die naarmate hij vordert grappiger en grappiger wordt en die bovendien, als satire op admistratieve rompslomp en wetgeving best kan tellen.
Fernandel was en blijft uniek.