Robin Hood en Zijn Schelmen (1962)

Nederland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Henk van der Linden
met Cor van der Linden, Willy Esser en Frits van Wenkop

Graaf Andrew zit voor een veldslag in het heilige land. Zijn broer Gilbert en zijn luitenant Siegfried vinden het wel lekker dat hij weg is. Nu kunnen we lekker lui zijn. Ze zijn bang dat die rust over is als Andrew weer terugkeert. Uit het heilige land komt een boodschapper met het nieuws dat Andrew ontvoert is. De boodschapper moet binnen drie maanden terugkeren met 10.000 goudstukken, anders wordt Andrew vermoord. Gilbert en Siegfried ruiken hun kans en kopen de boodschapper om. Hij vertelt tegen iedereen dat Andrew gestorven is, waardoor Gilbert aan het hoofd komt te staan. Robin Hood, zoon van Andrew, en zijn moeder zijn het er niet mee eens en laten het er dan ook niet bij zitten. Zal het Robin Hood lukken Gilbert weg te krijgen en zijn vader weer terug te krijgen?

robertus65
Erg flauw allemaal. Zelfs kinderen van nu zullen er niks aanvinden.
Het hoogtepunt/dieptepunt was wel dat broeder Tuk vlinders ging vangen met een dikke knuppel.

avatar van Brix
Deze film werd opgenomen op het kasteel dat bij mij nét om de hoek staat.
Fraai decor.
Regisseur Henk van der Linden was vroeger ook de eigenaar van drie plaatselijke bioscopen , en maakte films voor een niet veeleisend jeugdig publiek(dat er plezier aan beleefde)
Hij deed dat met zeer beperkte middelen, maar veel enthousiasme, en met amateurs als acteurs.
Het geheel werd dan tijdens vakantie periodes opgenomen, i.v.m. de beschikbaarheid van cast en crew.
Ik wil de films die hij maakte, en dat waren er nogal wat, in dat licht- en met mildheid beoordelen.
Ze hadden, zeker voor de jeugd in die dagen, een behoorlijke amusementswaarde.
Daarom van mij drie 3*
Overigens beoordeel ik films per genre, want een western vergelijken met een film als deze of 'Lord of the rings', is m.i. van de gekke.

Brix schreef:
Deze film werd opgenomen op het kasteel dat bij mij nét om de hoek staat.
Welk kasteel was/is dat?

Welk kasteel was/is dat?

Kasteel Hoensbroek.
Toevallig gistermiddag nog bezocht, tijdens een middeleeuws ridder-festival, kompleet met tournooi, en ridders te paard.

Film nog maar eens uit de kast pakken dan, ben er inmiddels werkzaam (gister ook). Wist alleen dat (delen van) Floris er zijn opgenomen.

Quido schreef:

Dat is erg leuk om te horen.
Misschien hebben wij elkaar, onbewust, wel ontmoet.
Overigens is het voor mij nieuw om te horen dat er opnames voor 'Floris'hebben plaats gevonden.
Ik neem aan dat het daarbij gaat om de (nieuwere) speelfilm, en niet om de oorspronkelijke TV serie met Rutger Hauer?

Nee, de serie met Rutger Hauer. Hangt ook nog een setfoto van met wat tekst in één van de kamers (maquette-kamer) van het kasteel.

Nóg leuker.
Nu zal ik die serie nog eens opnieuw moeten bekijken en de scènes die op Kasteel Hoensbroek zijn opgenomen eruit zien te halen.
Bedankt.