Lonely Hearts (1982)

Australië
Romantiek

geregisseerd door Paul Cox
met Wendy Hughes, Norman Kaye en Jon Finlayson

Een pianostemmer wordt bijna 50 en nu zijn moeder is overleden vindt hij het hoog tijd worden voor wat romantiek. Hij laat zich inschrijven bij een bemiddelingsbureau. Hij ontmoet een verlegen vrouw die veel moeite met seks heeft.

Drama-komedie over romantiek maar vooral over eenzaamheid en bedeesdheid. Beide hoofdacteurs vertolken deze sentimenten op een overtuigende manier.
Sobere opzet, rustig aan met een goede karaktertekening, kleinburgerlijk toestanden - bemoeizucht, betutteling, onverschilligheid - onderwege schetsend.
Niet groots maar herkenbaar, zonder in clichè's en karikatuur te vervallen.

Onderdrukking en vernedering waren belangrijke drijfveren in deze vakkundig gemaakte, ongewone, amusante, grappige en beminnelijke komedie over twee volwassen mensen (hij een stuk ouder dan zij), die in staat bleken om hun aangepaste gedrag te veranderen en een liefdesrelatie te starten. De cast speelde naturel en met gevoel.