Atlantis (1913)

Denemarken

geregisseerd door August Blom
met Olaf Fønss, Ida Orlov en Ebba Thomsen

De roman Atlantis (1912) van Nobelprijs-winnaar Gerhart Hauptmann was de inspiratiebron voor deze grootse Deense filmproduktie. De film vertelt het verhaal van dokter Kammacher die, nadat zijn vrouw gek is geworden, per boot naar New York vertrekt om te vluchten voor zijn misère. Op de boot ontmoet hij een danseres en wordt verliefd. Dan komt de boot in botsing met een andere boot, maar de dokter en de danseres worden gered en arriveren in New York. De dokter komt in gewetensnood - hij heeft immers nog een vrouw in Europa.