De Spooktrein (1939)

Nederland
Komedie / Thriller

geregisseerd door Karel Lamac
met Fien de la Mar, Jan Musch en Louis Borel

Een klein gezelschap wordt gedwongen om in de wachtkamer van een verlaten station de nacht van 24 juli door te brengen. Er klinken vreemde geluiden, de stationschef zakt dood in elkaar en een schijnbaar waanzinnige Julia stormt binnen. Het is de nacht dat de mysterieuze 'spooktrein' voorbij zal komen...

Erg grappig mysterie met een spectaculaire finale. Adolphe Engers is ontzettend komisch als stuntelende goochelaar.

avatar van raymon
Ik heb me onzettend goed vermaakt met deze film, een pareltje van de jaren 30!

De humeur is top, soms moest ik lachen en als je nagaat dat de film al ruim 75 jaar oud is. Het acteerwerk is niet altijd goed maar toch. Een aantal spannende en mooie momenten, veel humeur en een ( vooor mij onverwachte) ontknopping!

4**** zeker verdiend!

Ik zag deze liggen bij free record shop en vond'm echt grappig. Soms lag ik echt in een deuk om de personages en dialogen.
Suspense was ook aanwezig.

robertus65
Verrassende aangename film met een hoop bangmakerij in een wachtkamer (onze JP zou er veel van kunnen leren ). Misschien wel de beste vooroorlogse Nederlandse film met een spectaculair einde.

avatar van BlueJudaskiss
Wat ben ik hier toch benieuwd naar!!

avatar van Gizzmann
Lijkt me inderdaad interessant om te zien

avatar van matthijs_013
De Spooktrein heeft een bepaald sfeertje dat ook terugkomt in veel Amerikaanse thrillers (waaronder bijvoorbeeld Lifeboat uit 1944). Wat Fien de la Mar als eerste genoemd doet daar, is mij een raadsel. Ze was nog geen 5 minuten in beeld. Nee, al mijn aandacht ging naar Cissy van Bennekom, die de beeldschone goochelaarsassistente speelt. Het is een prachtvrouw en heeft veel weg van Paulette Goddard. Wie weet wat ze kon worden als de oorlog niet was uitgebroken.

Een spannende film durf ik het niet te noemen. Ik merk wel dat er iets van een 'opbouwende spanning' aanwezig is, maar de film duurde te kort om dit goed uit te werken. Gelukkig waren er geen cheesy scènes met nepspoken De Spooktrein weet gelukkig wel op hoog niveau te blijven. Het kijkt goed en snel weg bleef de volle 65 minuten lang boeien. Het einde had iets uitgebreider mogen zijn, maar de scène met de val van de trein aan het einde maakte het wel goed. Overigens ook een mooie DVD cover. De la Mar doet me eigenlijk wel een beetje herinneren aan een soort Nederlandse Joan Crawford.

avatar van megaman
Op de site www.hollandsfilmglorie.com staat deze film ook vermeld. Is dit deels een Nederlandse film of wat?

Gewoon geheel Nederlands en op DVD verkrijgbaar.

Quido schreef:
Gewoon geheel Nederlands en op DVD verkrijgbaar.

Ik heb 'm besteld bij Bol.com

avatar van megaman
Weet iemand nog meer Nederlandse horrorfilms uit de jaren 30, 40, 50 of 60?

avatar van Renfield1976
Ik was vermakelijk verrast bij het zien van deze Nederlandse produktie van 1939 !! Hartstikke leuk met een passend einde !!

avatar van Kuck-x
Na redelijk lange tijd heb ik deze film herzien en ik blijf bij mijn waardering. Er zitten weinig zwakke punten in, de rollen zijn fraai gecast. De sfeer is goed getroffen en de humor werkt na al die jaren nog steeds. De scène met de pijp en de papegaai is buitengewoon grappig, helemaal als aan het eind blijkt dat de defenestratie van de vogel vooropgezet is om de trein vertraging op te laten lopen.

Zag onlangs op een dvd van de onverwoestbaar leuke tv-serie Dad's Army een kort portret van Arnold Ridley (private Godfrey), de schrijver van The Ghost Train. Uit geldnood verkocht hij destijds de rechten voor ik meen 200 pond. Terwijl het stuk sindsdien zo vaak werd opgevoerd, vooral door amateurgezelschappen 'throughout the empire' dat hij er rijk van had kunnen worden. Nu zag hij zich gedwongen tot op hoge leeftijd te blijven werken, zijn meedoen in Dad's Army was niet voor de lol. Best wel een beetje triest, eigenlijk.

avatar van Roger Thornhill
Ik heb deze net besteld, daartoe aangezet omdat ik The ghost train (1941) zo geweldig leuk vind (anderhalve maand geleden op YouTube gevonden, nu al vier keer bekeken, precies mijn soort film), en daarin bevestigd door de reacties hier, zo enthousiast terwijl het toch een behoorlijk oude Nederlandse film betreft. Kortom, er weegt een zware verantwoordelijkheid op jullie schouders...

avatar van Roger Thornhill
Maar gelukkig... kunnen jullie rustig slapen, want ik vond 'm uiterst vermakelijk. Jammer van de incidentele weggevallen frames, maar uiteindelijk viel de staat van de (naar ik aanneem ongerestaureerde) film me nog alleszins mee. Net als in bovengenoemde Engelse verfilming maken vooral de duistere en mooi-sjofele decors en de sfeervolle belichting veel indruk; grappig om bij de credits te zien dat dat het werk is van Joop Geesink, later bekend van Loekie en het Carnaval Festival van de Efteling . Al met al een leuke verrassing.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sfeervolle spooktrein.

Een bijzondere Nederlandse thriller uit den ouden doosch. Wie het overdreven acteerspel en de missende frames kan handelen wacht een sfeervol en licht komisch werkje, dat de tand des tijds goed heeft doorstaan. Zich veelal afspelend op dezelfde locatie en doen denkend aan een toneelvoorstelling weet de film toch te vermaken en vliegt het royale uurtje maar zo om.

Goed.

avatar van Phantasm
Je moet ervan houden, niet echt mijn ding, voor de liefhebber.

avatar van Donkerwoud
'Dames en heren, u zult thans beleven de huiveringwekkende geschiedenis van den spooktrein!' Voor wie kan genieten van het geaffecteerde Oudhollands van bijvoorbeeld het polygoonjournaal. 'De Spooktrein' (1939) oogt bijzonder fris door het expressionistische schaduwspel en de sfeervolle setting van een slecht verlicht station bij nacht en ontij. Op de geluidsband precies het juiste getik, gekletter, geplink en gebonk wat de juiste dosis suspense oproept. Echt nagelbijtend eng wordt het niet, maar het heeft zeker zo zijn momenten. Als de mysterieuze trein het stationnetje van Valkensrade binnenrijdt, blijkt het onverwachts zelfs een spectaculaire climax in petto te hebben.

Toch zijn het vooral de dik aangezette typetjes die de show stelen: de goochelaar en zijn assistente; de Freudiaanse psychoanalyticus en zijn hysterische patiënte; de muizige ambtenaar en zijn volgzame bruidje; de clowneske vrijgezel vol kwajongensstreken; de bemoeizuchtige christelijke geheelonthoudster. Allemaal zo plat als een dubbeltje, maar de stereotype typetjes passen precies in deze kluchtige horrorkomedie. Leuk op elkaar ingespeeld. Een paar gemene grappen over en weer. Een uurtje cinema kan slechter besteed worden dan met een werk waarmee een internationale vermaardheid als Carl Lamac bijdroeg aan onze vaderlandse filmgeschiedenis.

Ik was verbaasd over de kwaliteit van deze film en dat ook nog in het Nederlands. Vooral het eerst half uur is soms erg grappig. Goede oude film.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: De spooktrein - YouTube.

avatar van joolstein
Het komische griezeltoneelstuk van de Engelse Arnold Ridley, bij het grote publiek beter bekend als private Godfrey uit de Engelse televisieserie Dad’s Army. ''The Ghost Train' (De Spooktrein) werd vijf keer verfilmd: in Duitsland in 1920 en 1927, in Engeland in 1931, deze van Karl Lamac in Nederland in 1939 en opnieuw in Engeland in 1941.

Een groepje treinreizigers (goochelaar professor Alberto met zijn assistente, een pasgetrouwd stel, een dokter, een deftige dame en een vrijgezel die de lolbroek uithangt) strandt 's avonds laat op het verlaten, spookachtige stationnetje van Valkenrade.

Die personages lenen zich vooral om voor de spelers de kans te geven om allerlei grappige typetjes neer te zetten.Maar let wel het is een beschaafde film met beschaafde personages die zich te allen tijde beschaafd uitdrukken. Daarnaast ziet de regisseur Karel Lamac geen kans zich te bevrijden van het toneelmatige karakter, waardoor de film (nu) een ietwat houterige, weinig spontane, geaffecteerde en geforceerde indruk maakt.

Het is best zeldzaam dat er in Nederland een genre-film werd gemaakt, zeker als ook nog de wereld in rep en roer was door de dreiging van een (Tweede Wereld) oorlog. Of juist daardoor want regisseur Karel Lamac was voor dat oorlogsgeweld gevlucht uit Praag, (Tsjechië) en kreeg dus de kans om hier een film op te nemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat, ondanks het een bijna typische Nederlandse film is en je weet dat in die jaren er een vorm van censuur was; ("Een film moest ‘Hollands’ zijn, in overeenstemming met de tijdgeest.') de pers enigszins verwijtend deden; men viel over 'het on-Nederlands gegeven' en in licht-afkeurende zin over de 'groteske ontwikkelingen' ("een goede film, maar geen goede Nederlandsche film")

Voor (genre) liefhebbers is het wel grappig om eens een keer deze verzorgde productie te bekijken. Waarbij vooral het spectaculaire einde opvalt verder blijft het erg beschaafd, Oer-Hollands en niet spanned of eng.