• 8.352.733 stemmen

Genre: Komedie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Orlow Seunke

Met onder meer: Orlow Seunke, Kees van Kooten en Monique Smets

IMDb beoordeling: 6,0 (127)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 8 mei 1991

Plot Oh Boy!

Boy, ofwel de verlegen acteur Pim, runt ergens in de woestijn een weinig rendabel pompstationnetje. Zijn leventje wordt danig verstoord als hij professionele concurrentie krijgt. De film is een hommage aan de zwijgende filmheld Buster Keaton.

avatar van olano

olano

Een First Floor Features productie van Laurens Geels & Dick Maas, gewoon een goede film met een waarde van 4*.

avatar van raymon

raymon

Oh boy!

De acteurs in deze film zijn prima. Orlow Seunke speelt een prima rol en ook Kees van Kooten als oversekste acteur word door hem goed gespeeld. Jammer dat Monique Smets wat nep overkomt.

De set's in deze film zijn heel mooie gedaan, aan de ene kant het huis van Boy met z'n technische snufjes en aan de ander kant het strakke tankstation.

Wat de film leuk maak is de achter de schermen stukjes met de zielige Peer Mascini als regieseur en de slijmerige Tom Jansen als Producer. Dit maakt de film leuk, want het zal er vast net zo aan toe zijn gegaan bij sommige nederlandse films.

De sfeer die Orlow Seunke creeerd is prima voor al de stukjes Film in de Film zijn er leeg en wat droevig door het weinige dialoog.

Een prima film erg vermakelijk en een aanrader voor nederlandse film fan's.

4 **** sterren

Wouter

Helaas niet op dvd, zover ik weet.

avatar van Quido

Quido

Klopt, maar echt rouwig hoef je daar niet om te zijn.

Wouter

Nooit gezien. De film die volgens mij een breuk betekende in het ouvre van Seunke. Wil ik dus wel zien.

avatar van psycholamp

psycholamp

• 1959 berichten

Ooit gezien. Kan me er eigenlijk bar weinig van herinneren. Speelde Olivier Tuinier ook niet mee hierin?

Volgens mij niet.

avatar van Lodewijk61

Lodewijk61

Ooit in de bioscoop gezien en later op video. Heb flink lopen spitten maar helaas nooit op dvd verschenen zover mij bekend.

Zou mooi zijn als die uitgebracht wordt.

First Floor features is dan wel failliet gegaan, maar films als flodder, Amsterdamed en de Lift zijn toch uitgebracht.

Oh Boy was een mooie film met een grote dosis aan humor.

Wanneer komt die nou op dvd. Zou zeker verdiend zijn.

Misschien Kees v Kooten maar eens een mailtje sturen.

avatar van robertus65

robertus65

Afschuwelijke mislukte film, absoluut niet leuk. Een mislukte mix tussen stomme film en komedie. Het kon mij niet bekoren allemaal. De film laat de chaotische opnames zien van een ruziënde cast en crew. De frustraties van iedereen droop eraf, net echt, maar niet leuk.

avatar van Tanita

Tanita

Ja, behoorlijk kritiek ook in de vaderlandse pers toen de film in mei 1991 in première ging.

Bas Blokker in Filmjaarboek 1990-1995: "Het moet voor Seunke pijnlijk zijn geweest dat de koude kritieken zich met name richtten op de slechte timing van de grappen, het hart van de 'glimlachfilm' die hem voor ogen stond."

avatar van Lakte

Lakte

• 1913 stemmen

Heeft iemand toevallig een VHS van deze film om misschien wel een versie versie overgezet op de computer ? Dan zou ik die graag willen overkopen want wil hem heel graag zien!

avatar van mrklm

mrklm

Je moet het werk van Buster Keaton goed kennen om dit inventieve, eerbiedige eerbetoon aan de grootmeester van de zwijgende komedie volledig te kunnen waarderen. Seunke doet zowel qua uiterlijk als mimiek een overtuigende imitatie van Keatons sociaal onhandige filmpersoonlijkheid als Pim, een verlegen acteur die de rol speelt van bezinepomphouder Pim in een slapstickkomedie waarin zijn karakter Boy verliefd wordt op de dochter van een concurrerende benzinepomphouder, gespeeld door acteerveteraan Gert [Kees van Kooten]. Terwijl de regisseur [Peer Mascini] het hoofd moet bieden aan technische onvolkomenheden, zijn veeleisende producer [Tom Jansen] en Gerts ego en constante beschuldiging van jatwerk (de film zit tjokvol visuele grappen uit het werk van Buster Keaton), valt Pim ook in werkelijkheid voor zijn tegenspeelster Chloe [Monique Smets]. Origineel en vaak bijzonder grappig.