Belle (1973)

Alternatieve titel: The Beauty

België / Frankrijk

geregisseerd door André Delvaux
met Jean-Luc Bideau, Adriana Bogdan en Danièle Delorme

Mathieu (Jean-Luc Bideau), een schrijver, ziet zijn burgerlijk bestaan bedreigd na een ontmoeting met een vreemde jonge vrouw, die in een vervallen hut in de Hoge Venen woont. Alles rond haar heeft iets raadselachtigs en Mathieu raakt er helemaal door geobsedeerd. Hij pendelt van dan af tussen twee werelden: zijn woonplaats in Spa, een haven van zekerheid, en de Hoge Venen, land van nevelen en eenzaamheid, waar hij letterlijk en figuurlijk het noorden verliest.

avatar van Stijn B.
Fascinerende film over hoe een man verblind door passionele liefde de greep op zijn leven verliest. Delvaux tovert wondermooie beelden van de Hoge Venen en de muziek geeft bij momenten het geheel iets mysterieus en raadselachtig. De Ardennen op hun mooist en mysterieust (bepaalde beelden van de Ardennen doen me denken aan "Calvaire" )

avatar van danuz
Met een tot de verbeelding sprekende thematiek - de vreemdeling die je leven overhoop gooit - die doet denken aan Pola X, maar ook goed zou passen bij de films van Bartas (incluis de landschappen) heb je op papier een fascinerende film. Echter, ik vond Delvaux's film nogal belegen en vlak overkomen. De Hoge Venen zijn inderdaad schitterend en mysterieus, maar veel meer dan dat kon ik niet uit de film halen. Jammer!

avatar van Mochizuki Rokuro
Goed nieuws, is recent op DVD gereleased bij Cinematek (Royal Belgian Film Archive).

avatar van Mochizuki Rokuro
Soms spelen heel bepaalde factoren mee in de waardering voor een film (pro/contra). In dit geval was dat de hoofdrolspeler Jean-Luc Bideau. Hij herinnerde mij enorm aan Peter de Jong ('Maxi' uit het duo Mini & Maxi) en Groucho Marx. Twee types waar ik een vreselijke aversie tegen heb. Ik kon me er gedurende het kijken maar niet overheen zetten.

Soms waren er scènes dat ik er wel weer even inkwam, omdat de sfeer daarin heel sterk was (hoewel de ruimte van Hautes Fagnes wordt gebruikt, was het soms claustrofobisch als Don't Look Now) en die herfstkleuren en muziek gaven de film een sterke feel mee. Maar Bideau - ik kon er niet aan wennen. Kreeg steeds het idee dat hij ineens lollig ging doen of scheve bekken zou gaan trekken.

Los daarvan ben ik het wel met danuz eens dat de film opvallend vlak is, haast Bresson-mechanisch. Hoewel Delvaux in het begeleidend schrijven Bergman en Dreyer aanhaalt als inspiratie, die een religieuze verdieping suggereren in relatie tot de psychologische nood. Ik haalde dát er in elk geval niet uit.

Staan er extra's op die DVD's?

Quido schreef:
Staan er extra's op die DVD's?

Ik heb alleen die van Belle (van de Delvaux DVD's dan), daar staan geen extra's op helaas.

avatar van BlueJudaskiss
Mochizuki Rokuro schreef:

Had ik ook last van inderdaad.

Ik had er enorm veel van verwacht, maar het kostte me heel veel moeite om mijn aandacht bij de film te houden. Het enige waar ik echt enthousiast van werd was het prachtige camerawerk, voor de rest... nee. Het vreselijke pretentieuze proza-geneuzel en de oninteressante personages maakten de film voor mij absoluut niet interessant.

Niet echt een denderende film.
Ik vond het verhaal nogal saai.
Het enige pluspunt aan de film vond ik de herkenbaarheid van de streek.
De prent is opgenomen in de Belgische Ardennen in de buurt van Spa - Malmédy.
En hoewel de film al dateert van 1973 is de streek, voor mij althans, nog zeer herkenbaar.
Ik vond het alleszins leuk om die beelden te zien.
Maar wat het verhaal betreft, neen, dan is de film geen aanrader.