• 8.352.089 stemmen

Genre: Drama

Oorsprong: Nederland / Canada

Geregisseerd door: Heddy Honigmann

Met onder meer: Joop Admiraal, Marja Kok en Melanie Doane

IMDb beoordeling: 7,0 (125)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 21 januari 1988

Plot Hersenschimmen

Vera Klein maakt zich ernstig zorgen over haar man Maarten die vecht tegen de ziekte van Alzheimer. Als ze ingesneeuwd raken in het ver afgelegen Novia Scotia, lijkt het voor Vera de enige oplossing om haar diepbedroefde man op te laten nemen. Gebaseerd op de gelijknamige roman van J. Bernlef.

avatar van FisherKing

FisherKing

een echte hersenschim.

pfff moet het boek lezen voor school

avatar van Jordy

Jordy

Dat is echt geen straf hoor, mooi boek.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

"Hersenschimmen" komt morgenavond op TV, op NL3, i.p.v. "Peut-Etre", om 23.55 uur. Dit i.v.m. het overlijden van Joop Admiraal.

kappeuter (crew films)

Ok bedankt voor de tip. Ik heb het aangepast.

Angrod_Pallanén

Yes! Ik moet deze film zien voor Nederlands, maar geen enkele hond had hem! De een zijn dood is de ander zijn overgang

avatar van kijkert

kijkert

Angrod_Pallanén schreef:

Yes! Ik moet deze film zien voor Nederlands, maar geen enkele hond had hem!

Bedoel je niet dat je het boek moet lezen?

Angrod_Pallanén

Beide, maar het boek is lang niet zo moeilijk te verkrijgen als de film. Het gaat namelijk over Nederlandse verfilmingen en aangezien alle populaire verfilmingen te weinig punten waard zijn moet deze maar

avatar van kijkert

kijkert

Angrod_Pallanén schreef:

De Aanslag, De Avonden, Max Havelaar, dat moet toch ook wel wat punten waard zijn?

(blij dat ik dat soort school al lang achter me heb )

Angrod_Pallanén

Klopt die staan er ook bij, maar we mogen geen boek kiezen die al gekozen zijn en Max Havelaar lijkt me niet geweldig.

kappeuter (crew films)

Half miljoen exemplaren van Hersenschimmen verkocht

Van het boek Hersenschimmen van Bernlef zijn een half miljoen exemplaren verkocht. Ter gelegenheid daarvan heeft uitgeverij Querido vrijdag een gebonden feesteditie uitgebracht. Kopers ontvangen tevens de dvd, waarop de verfilming door Heddy Honigmann is vastgelegd.

Hersenschimmen is een verhaal over dementie en een liefdesgeschiedenis. In de roman verliest de gepensioneerde hoofdpersoon langzaam maar zeker zijn greep op de werkelijkheid.

Hij kan heden en verleden niet meer onderscheiden, wil plotseling weer naar zijn werk en ziet zijn echtgenote voor een vreemde aan.

Het boek kwam in 1984 uit. In de film, uit 1988, vertolkte Joop Admiraal de hoofdrol. Vorig jaar werd het boek bewerkt tot een theaterstuk. Van Bernlef verscheen vorige week de roman Op slot.

Bron: ANP / Oene Kummer

avatar van Quido

Quido

Beetje flauw dat die dvd niet los te koop is.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1932 berichten

Nog geen enkele comment over de film zelf.. Lijkt me overigens maar een matige film, omdat de hele charme van het boek - het perspectief van de gedementeerde - natuurlijk wegvalt.

avatar van lngrid

lngrid

Vond het een mooie film. Je krijgt toch heel aardig het gevoel mee wat die man moet hebben. Neutraal en breekbaar gefilmd, het ontroerde mij wel.

avatar van robertus65

robertus65

Mooie rol van Admiraal, past wel bij hem, maar als film heeft het niet mijn voorkeur.

avatar van yorgos.dalman

yorgos.dalman

Aangrijpende, ontroerende film, maakt veel emoties los. Je kunt positief zijn over de technische aspecten van de film (treffend gebruik van muziek, het beslist rustige tempo, het acteerwerk) maar dat is bij een film als deze van ondergeschikt belang.

Het gaat om het verhaal, dat enerzijds een geestelijke aftakelingsproces beschrijft waardoor de hoofdpersoon steeds meer grip op de werkelijkheid verliest (en zich wanhopig vastklampt aan een eigen werkelijkheid) en anderzijds een liefdesverhaal dat steeds meer op de proef wordt gesteld.

Het einde van de film is gewaagd omdat de echtgenote, gespeeld door Marja Kok, niet meer in beeld verschijnt, terwijl in Bernlef's boek zij tot in de slotalinea nog terugkomt om haar Maarten te vertellen dat de lente op het punt staat te beginnen...

Aan elk van ons op zich om uit te maken wat je hiervan vindt. Maar het is in elk geval een pakkend drama dat geen van ons onberoerd zal laten.

avatar van Henk Kist

Henk Kist

En toch zou ik het, zijnde een slachtoffer, fijn vinden om die film te zien. Boek heb ik al. Iemand die die DVD heeft en mij wil lenen? ?