• 8.347.725 stemmen

La Colline aux Mille Enfants (1994)

Drama / Oorlog | 118 minuten

Genre: Drama / Oorlog

Alternatieve titel: Een Heuvel als Schuilplaats

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Jean-Louis Lorenzi

Met onder meer: Patrick Raynal, Ottavia Piccolo en Jip Wijngaarden

IMDb beoordeling: 7,1 (88)

Plot La Colline aux Mille Enfants

Clara (Jip Wijngaarden) is een joodse die in 1941 in het protestantse plaatsje Le Chambon-sur-Lignon arriveert. Daar zullen nog vele joodse onderduikers volgen. De politiecommissaris heeft opdracht hen te arresteren, de pastoor predikt mededogen voor de vluchtelingen en de dorpsleraar weigert de joodse identiteit van zijn leerlingen door te geven aan de autoriteiten.

avatar van Borky

Borky

Een onderhoudende, spannende film. Helaas is het einde wat abrupt, ik had het gevoel dat er nog iets miste.

avatar van Jan met de pet

Jan met de pet

Zeer goed oorlogsdrama, over de redding van Joodse kinderen:4,0

avatar van Boenga

Boenga

• 2083 berichten

Heel sterk, heel meeslepend, en vooral: heel pakkend.

Mooi en realistisch in beeld gebracht, met een paar heel degelijke acteurs- vooral Patrick Raynal (rijke carrière, zie ik op IMDB, maar ik had er nog nooit van gehoord).

Ook een paar minder goeie acteurs, al kan dat ook liggen aan het feit dat de regisseur bepaalde scenes af en toe nogal toneelmatig doet overkomen.

Twee mensen geven hier 1*, kappeuter 1,5*: kan ik bijzonder moeilijk vatten...

avatar van Movsin

Movsin

TV-film die het al meermaals verfilmd verhaal van joodse kinderen die trachten te ontkomen aan de Nazivervolging en hierbij door de burgerbevolking worden geholpen onder de loupe brengt.
Meen toch sterkere werken over dit onderwerp te hebben gezien. Een gevoelig thema natuurlijk, maar de film leek zo met afzonderlijke stukken aanéén te hangen. Een logische upgrade in het verhaal was er amper en daarbij was het ook niet altijd exact zoals wanneer de film op een bepaald ogenblijk vermeldt "november 1942" en er korte tijd later, zonder dat de tijdsprong wordt aangevoeld, er sprake is van de invasie in Normandië.
Sommige scènes zijn ook wat amateuristisch geschoten. Het acteerwerk valt nog mee en het was een nog jonge Guillaume Canet die nog het meest opviel.

avatar van Phantasm

Phantasm

Onderhoudend oorlogsdrama dat lekker wegkijkt, vroeger ook ooit eens gezien.