Toen Mijn Vader een Struik Werd (2016)

Alternatieve titel: The Day My Father Became a Bush

Nederland / België / Hongarije
Familie

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Celeste Holsheimer, Noortje Herlaar en Teun Kuilboer

De tienjarige Toda woont met haar vader in een bakkerij. Ze weet alles van taart en gebak en is dol op de trompetmuziek van haar vader. Wanneer haar vader onverwacht weggeroepen wordt om het land te verdedigen, staat Toda er alleen voor. Ze begint aan een spannende reis en onderweg weet ze steeds beter voor zichzelf op te komen. Via lieve vrienden, vreemde volwassenen, absurde situaties en nieuw vriendje, komt ze uiteindelijk in het land van haar moeder terecht. Maar zal ze haar ook vinden?

Gebaseerd op het gelijknamige boek van Joke van Leeuwen.

De opnames zijn afgelopen week van start gegaan in Kroatië en de film wordt eind 2016 in de bioscopen verwacht.

Vanaf 22 maart in de bioscoop (Lemming Film Distributie)

J.Verschoor
Back tot the sixties. Het geluid van deze film doet denken aan die van films van zo een vijftig jaar geleden, uit het zelfde tijdperk dus als het ‘Handboek soldaat’ dat vader Teun Kuilboer aan zijn dochtertje Toda (Celeste Holsheimer) laat zien. De film begint met een onverstaanbaar gebrabbelde voice-over van de jeugdige protagoniste en de verstaanbaarheid zal er in de loop van de film niet beter op worden. En waarom moet jeugdfilms in Nederland altijd gepaard gaan met die afschuwelijke voice-over?

Ik begrijp die hoge beoordeling ook niet terwijl ik een fan ben van de Nederlandse jeugdfilms.

avatar van Nicolage Rico
Blijf het knap vinden dat je ze toch blijft kijken stinissen.

Nicolage Rico schreef:
Blijf het knap vinden dat je ze toch blijft kijken stinissen.

Verplichte kost met me kleinzoon.

avatar van Phantasm
Redelijke jeugdfilm, leuk voor een keertje.