I Soeni, de Droom (2003)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Carin Goeijers

Reinard Dewus is een Sinti: recht-door-zee, eigengereid, onbuigzaam, maar ook gevoelig en soms zelfs sentimenteel. En hij is bovenal een zanger, met een stem waar die andere grote volkszanger jaloers op zou kunnen zijn. Terwijl zijn zangcarrière een professionelere wending lijkt te krijgen - een platenbaas toont zich zeer geïnteresseerd in de in het Romanes gezongen smartlappen - volgt regisseur Carin Goeijers hem op de voet. In de beschermde omgeving van het woonwagenkamp, op woonwagenkamp tournee met gezin en paard en wagen, en in zijn jacht naar een beter school voor zijn tienerdochter. De film laat zien dat, ondanks het feit dat woonwagens allang geen wielen meer hebben, de verschillen met 'burgers' heel erg diep zitten. Zo accepteert dochterlief laconiek dat ze wellicht helemaal niet meer naar school zal gaan. Ze wil toch niet in de burgermaatschappij werken.

Ik ben normaal niet van de documentaires, maar alles waar een woonwagen in voorkomt word hier in huis bekeken. De film geeft een idee van onze cultuur, en een duidelijk beeld van Rein. De documentaire word nergens saai en heeft me positief verrast.