The Delinquents (1957)

geregisseerd door Robert Altman
met Tom Laughlin, Peter Miller en Richard Bakalyan

Scotty White (Tom Laughlin) is een aardige tiener die in sneltreintempo de verkeerde kant op gaat. Na door zijn vriendin, Janice (Rosemary Howard), haar vader weggestuurd te zijn, raakt hij verstrikt in een bende, geleid door Eddy (Richard Bakalyan).

avatar van goongumpa
Je merkt toch wel dat Altman talent had. De film is heel snel in elkaar gedraaid, met een klein budget, maar ziet er behoorlijk goed uit. Zeker de meer dynamische / actierijke scènes (feest, gevecht) zijn sterk in beeld gebracht. Plus, het tempo zit er stevig in. Jammer genoeg wordt de film gepresenteerd als voorlichtingsfilm, met tenenkrommende waarschuwende voice-overs voor ouders, aan het begin en einde van de film. Dit is gedaan door de studio United Artists, nadat ze de film gekocht hadden, en maakt de film min of meer kapot. Bovendien speelt Rosemary Howard verschrikkelijk. Kleine 2,5*.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Inderdaad behoorlijk dynamisch en goed geschoten voor zon kleine productie. Verslaat daarmee menig tijdgenoot met veel meer budget. En buiten de studio geschoten ook nog niet bepaald gewoon toen in Amerikaanse films.

Maar buiten dat is het maar matig helaas (maar niet onverwacht). Het verhaal van de film is gewoon het zoveelste verhaaltje over jeugdcriminaliteit. Van de acteurs overtuigt alleen Laughlin echt en is vooral Howard nogal een miscast. En dat gesproken moraaltje aan het begin en einde is inderdaad heel erg. Je ziet het in oude films wel vaker. Maar meestal geschreven en lang niet zo belachelijk als in deze.

Maar wel erg interessant om deze jeugdzonde van Altman eens gezien te hebben. Hierna regisseerde hij op die cash-in docu van over James Dean na ,tien jaar lang geen film meer en kwam eigenlijk toen pas bij met zijn echte artistieke debuut.

avatar van Aapje81
Bijzonder gedateerde film die eigenlijk alleen meerwaarde heeft omdat het de eerste film van Robert Altman was. Er zitten zeker een paar knappe scenes in en ik heb de film makkelijk uitgekeken maar de moralistische toon en vooral het verschrikkelijke acteerwerk van Rosemary Howard is moeilijk te verdragen.

Geen goede maar wel historisch belangrijke film.

Nu te zien op de televisiezender AMC