The Secret (2006)

Australië / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Drew Heriot
met Bob Proctor, Joe Vitale en John Assaraf

Documentaire over de kracht van positiviteit en zelfbeschikking. En hoe dit als geheim door de eeuwen heen aan elkaar wordt doorgegeven. Volgens aanhangers van 'het geheim' geeft het toegang tot alles wat men begeert: ongelimiteerd geluk, gezondheid, geld, relaties, liefde, jeugd. Wetenschappers, schrijvers en filosofen praten over het onderwerp en schijnen hun licht over het beoogde effect.

Niemand?

Deze "film" was toch behoorlijk populair toen hij uitkwam. Dé weg naar succes, geluk, eigenlijk al wat je maar wilde. In 90 minuten no less. Wel, achteraf kan je stellen dat ze het evengoed in 1 minuut hadden kunnen vertellen, want veel meer dan een eindeloze herhaling is deze film niet.

Mijn gezond verstand vertelt mij twee zaken over deze film: enerzijds is het moeilijk om de "boodschap" die deze film verkondigt volledig met de grond gelijk te maken. Zeker voor mensen die worstelen met zichzelf of diep zitten zou deze The Secret wel enige houvast kunnen bieden, of een uitweg kunnen geven. Gisteren zat ik nog naar Ghostheads te kijken, qua onderwerp compleet anders natuurlijk, maar in de kern heeft het toch wel enkele raakvlakken, namelijk mensen die "iets" vinden om hun leven weer op de rails te krijgen.

Anderzijds (en dan vooral persoonlijk), wat een ongelofelijk bullshit is dit in hemelsnaam. Als een soort van mantra wordt 90 minuten lang hetzelfde zinnetje eindeloos herhaald. Halfbakken "wetenschappers" worden erbij gesleurd, de meeste domme links worden gelegd, ruimte voor kritisch vermogen is er absoluut niet.

Het het is op gebied eigenlijk redelijk hetzelfde als religie. In z'n onschuldige vorm veelal een positieve drijfveer voor mensen die in zichzelf een bepaalde morele houvast of zekerheid missen, maar gevaarlijk voor wie er zich als een bezetene opstort.

Allicht dat de boodschap in deze film een opstapje kan zijn voor sommigen, maar geloof vooral het hele verhaal niet. Persoonlijk kon ik er echt helemaal niks mee, vreselijk belabberde zelfhulpvideo met een hoog gehalte aan complete idioten.

Ben het er mee eens hoor. Als je maar ergens in gelooft , dan komt het goed. Dat is de boodschap. Idd net een geloof.

Maar dat je moet doen alsof je al iets hebt, vandaar dat mensen zich in de schulden steken? Ze doen gewoon net of ze het geld al hebben..En hoe zit dat met arme landen? Die roepen dat op zich zelf af?

Het kon mij niet boeien, het boek ook niet