This Changes Everything (2015)

Verenigde Staten / Canada
Documentaire

geregisseerd door Avi Lewis

De documentaire “This Changes Everything” is gebaseerd op het nieuwste boek van de bekende journaliste en activiste Naomi Klein. De film portretteert 7 gemeenschappen in de frontlinies van klimaatverandering: van Montana's Powder River Basin via de kust van Zuid India tot aan Peking. Het standpunt van de makers is dat ondernemingen niet vanzelf voor een klimaatoplossing zullen zorgen. Bedrijven en landen rekenen op de meer dan 10.000 miljard dollar aan inkomsten uit onontgonnen fossiele reserves. De klimaatwetenschap is duidelijk: om klimaatchaos te vermijden moet het grootste deel van die olie, steenkool en gas onder de grond blijven.

Hoewel niet alles nieuwe informatie was, laat de film goed de schaal van de problemen zien en de omvang en impact op locale gemeenschappen wereldwijd.

(Het valt ook op dat overal in de wereld de politie bereid is om niet alleen de orde te bewaren, maar ook flink op demonstranten in te meppen. Maar dat terzijde.)

De chinese documentaire "Under the dome" (die in deze docu wordt genoemd) is ook informatief en de moeite waard. Deze is op internet te vinden.