Per Amor Vostro (2015)

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Giuseppe M. Gaudino
met Valeria Golino, Massimiliano Gallo en Adriano Giannini

Anna is een vrouw van bijna 50 jaar. Ze is zowel breekbaar als taai en geobsedeerd door familiale problemen: haar bejaarde ouders die krap bij kas zitten, haar werkloze broer en Arturo, een doofstomme zoon, met alle bagage die wordt geleverd bij deze handicap. Eindelijk krijgt Anna de baan die ze altijd heeft gewild: werken op de set van een tv-serie als een "souffleur": ze kopieert de aanwijzingen op grote vellen papier die ze toont aan de acteurs, terwijl ze repeteren. Maar Anna leeft niet in vrede, zij ziet de wereld in zwart-wit, een pijnlijk verleden achter haar beïnvloedt haar leven. Nachtmerries en visioenen spoken regelmatig door haar hoofd...

avatar van Mochizuki Rokuro
Mmmm, Valerio Golino won een Zilveren Leeuw als beste actrice, maar ik zie nu pas dat dat in een film was van een van de minst bekende Tiger winnaars ooit. Het blijkt pas zijn eerste speelfilm sinds die winst in 1997, bijna van Terrence Malick-achtige proporties, die tussenpauze...

Dan hoop ik op deze tijdens het IFFR.

avatar van Verhoeven
Zal hier ook voor duimen.

avatar van eRCee
Druk en rommelig, dat zijn voor mij de beste typeringen van Per amor vostro, en ze gelden zowel voor het verhaal als de vormgeving. Gaudino wil voor mijn gevoel teveel stoppen in deze film; misschien is dat wel een gevolg van de lange tijd die er is verlopen sinds z'n speelfilmdebuut? De gezongen introductie vond ik wel erg aardig en ook de thematiek mag boeiend heten.