• 8.664.088 stemmen

Genre: Documentaire

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Maria Ramos

Met onder meer: en Lacey Boogeyman

IMDb beoordeling: 6,1 (43)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 7 december 2000

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Desi

Desi is elf jaar en gaat, zoals alle andere kinderen van haar leeftijd, overdag naar school. Maar waar ze 's avonds zal slapen, weet ze niet. Desi's moeder overleed toen ze nog een baby was. Haar vader Harry, een onbekommerde scharrelaar, woont met zijn nieuwe, heftige vriendin Esther op een rommelige woonboot. Desi heeft er een kamer, maar ze kan er vaak niet terecht. Harry gaat zijn eigen gang, ook tot verdriet van Esther, die hem graag mag uitschelden. ''Ik heb heel veel mensen die van mij houden'', zegt Desi. Ze kan terecht bij oma, de moeder van Harry. Opa van moeders kant is ook een van Desi's vaste adresjes.

avatar van Luitzen

Luitzen

Bijzondere documentaire. Na al die jaren denk ik nog steeds soms aan de hoofdrolspeelster. Wat zou er van haar terecht zijn gekomen?

avatar van tovenaar

tovenaar

Mooi in elkaar gezette documentaire, met een aangrijpend verhaal over de très positief ingestelde Desi die zich (uiteindelijk) makkelijk staande weet te houden in een hectische omgeving die ze niet verdiend heeft. De film kan flink teren op een aantal zeer grappige scènes, met als hoogtepunt daarvan het stuk op het schoolplein waar de kids vertellen naar welke school ze gaan. Dat kereltje met z'n "die leren daar dieren aaien, die zijn eng" was echt briljant.

Het is alleen jammer dat er niet duidelijk is wat nu wel waar is en wat niet. Het is overduidelijk dat er een hoop scènes na zijn gespeeld "op commando" en dat geeft de film misschien net een negatief duwtje in de rug. Iemand naast me aan de festivaltafel zei: "dat maakt toch niet, als het verhaal van Desi maar verteld wordt". Tja, aan de ene kant ben ik het daar best mee eens, maar wie gaat me vertellen dat door al het naspelen etc, het verhaal nog steeds zo oprecht is? Geen idee wat nu extra dik is aangezet en wat niet.

avatar van DRJeFF

DRJeFF

Deze film zal wel niet te huur zijn neem ik aan.Iemand een idee hoe ik deze toch ga zien?

avatar van neo

neo

Die Desi schreef zelf trouwens notabene mee aan het script! De regisseuse ontkende dat sommige scenes haast volledig fictie waren. Dat geloof ik graag maar ik vermoed nou ook weer niet dat het bijna helemaal non-fictie was.

kappeuter (crew films)

Ik ben benieuwd wat Jeugdzorg over deze film te zeggen heeft. Het lijkt me dat de vader zijn verantwoordelijkheden niet aan kan / aan wil.

Ben benieuwd wat er op papier geregeld is. Uiteindelijk zorgt iedereen een beetje voor Desi, maar ze weet vooraf niet waar ze aan toe is.

Sommige delen van de film zijn inderdaad beetje voorgekookt (gespreksonderwerpen lijken vooraf bepaald), maar het heeft me tijdens het kijken naar de documentaire niet zo gestoord.

avatar van Fr33dy

Fr33dy

ik zat bij desi in de brugklas op het ivko, haar leven was echt zo, ze sliep ook vaak bij ons thuis, ik mocht nooit zomaar iemand meenemen naar huis, maar desi was kind aan huis, dat hoefde ik niet te vragen, heb ook vaak op de 'boot' geslapen, esther was raar, maar hield oprecht van desi, ik ben haar uit het oog verloren na de 2e klas, ben verhuisd, andere school, en desi heeft geen vast adres of telefoonummer

was laatst inamsterdam naar de coffee-shop picasso gegaan waar haar vader altijd hing, nog een nummer gekregen, maar was buiten bereik, als iemand haar kent of weet waar ze is zou ik dat graag weten

ik misssss desi!!!

de dvd is te bestellen 29 euro, giro444600

t.n.v VPRO Hilversum

dokwerk 16/01/01 (betalingskenmerk)

en de film komt jou kant op, alleen voor prive gebruik

kappeuter (crew films)

Of bestel de Kalverliefde box bij de Volkskrant. Prijs: € 49,95.

12 prijswinnende Nederlandse documentaires, w.o. Desi:

Ramses - Pieter Fleury

Het is een schone dag geweest - Jos de Putter

avatar van palingroker

palingroker

Onvoorstelbaar dat dit soort dingen gewoon nog steeds voorkomen. En wat zielig voor zo'n meisje en toch oh zo dapper dat ze door blijft vechten en ik hoop dat er uiteindelijk wat van is geworden.

Erg mooie docu.

avatar van nightbreed

nightbreed

Qua docu vond ik het niet veel voorstellen, gewoon wat gefilmde momentopnamen zonder extra info, maar het verhaal vond ik wel boeiend. Grappig meisje trouwens.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

• 12089 berichten

Erg intrigerende en ontroerende docu!

Mooie laatste zin ook; "Ik heet Desi!".

avatar van niethie

niethie

Stelt als documantaire inderdaad niet zoveel voor, de meeste scenes zijn overduidelijk gescript/nagespeelt en dat maakte het toch wat minder rauw/realistisch voor mij. Neemt echter niet weg dat ik het bij momenten een enorm ontroerend verhaal vond,

erg mooi om te zien hoe Desi ondanks de ellende om haar heen toch haar hoofd boven water wist te houden. Tegelijkertijd gunt het de kijker ook een intiem kijkje in de onbezorgde/naieve wereld van een/de kind(eren), het gaf voor mij dan ook een bepaald warm/nostalgisch gevoel van het kind zijn weer, die sinterklaas surprises bijvoorbeeld of die mompelende, betweterige verhaaltjes en de manier hoe ze naar bepaalde dingen kijkt op die leeftijd. Erg aandoenlijk, maar ook heel herkenbaar!

3,5 sterren

avatar van Robi

Robi

Hele mooie intieme documentaire over de elf jarige Desi en haar familie en vriendinnen. Grote bewondering voor de regiseuse om zo veel vertrouwen weten te wekken bij de geportretteerde personen dat het mogelijk was om de mensen op een zo natuurlijke manier te filmen in hun intiemste momenten. Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat je gefilmd wordt terwijl je zulke bijzondere zaken over je leven vertelt. Knap gedaan !

avatar van harrywater

harrywater

Ik ben de vader van Desi. Harry muller. Desi speelden toen al 5 jaar viool waarom zit dat niet in de documentaire.

Desi speelden toen een hoofrol in een grote productie van de Amsterdam s theaterschool. (lef) waarom zit dat niet in de documentaire

Pieter van Huystee is schijnheilig en achterbak.

avatar van estherw

estherw

Lief dat jullie allemaal zo bezorgt zijn over Desi maar gaat helemaal goed met haar.Ik word Oma en ben apetrots op haar en haar vriend.Ze krygen een dochter

Heb nog steeds contact met haar en al klinkt het raar()na zien van die film begrypelijk dat ik als raar gezien wordt maar valt reuze mee hoor!)_ze lijkt op mij maar vooral op haar moeder.Als 2 druppels water

De oorspronkelijke film,die we zagen in de City,Leidseplein,inmiddels Pathe geworden was veel leuker,komisch soms maar denk dat Harry er veel uit heeft laten halen waardoor het een triest verhaal is geworden.Desi en ik hebben er niks mee.Was ook niet zo,n leuke tyd maar blij dat ik het heb mogen meemaken want Desi is byzondere vrouw inmiddels,en als meisje,heel inspirerend en super leuk en lief

Het is eigenlijk ook niet echt een documentaire want veel opnamens ,moesten vaak overgedaan worden,en veel dingen zijn ook in elkaar gezet,zonder dat wij het wisten

Desi woonde by haar oma omdat het gas en licht afgesloten was,alleen ik woonde daar nog,en van bellen waar ze moest slapen weet ikzelf niks van maar dat zegt niks natuurlijk want zag Harry zelf ook niet zo vaak.Afijn het verhaal zit anders dan dat het zo lijkt

Het zou eerst film worden over paar meisjes, maar opeens werd het film over Desi.

Zie hierboven berichtje van Harry dr vader staan en begrijp waarom hy kwaad is op Pieter van Huystee,want is zielig verhaal geworden,en veel dingen zijn door hun zelf in elkaar gezet.Zoals Desi die opgehaald zou worden door Harry en maar niet kwam dus moest ze bellen.Ze hadden tegen Desi iets heel anders gezegt Espres zodat ze daar zou staan te wachten.Niet echt netjes vind ik.

En trouwens Harry heeft het niet slecht gedaan,achteraf,Ze is geworden wie ze is,en daar is echt helemaal niks mis mee,integendeel zelfs.Dees is echt een Supergirl