Helen of Troy (2003)

Malta / Griekenland / Verenigde Staten
Avontuur / Drama
175 minuten (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door John Kent Harrison
met Sienna Guillory, Matthew Marsden en John Rhys-Davies

Helena is getrouwd met de koning van Sparta, maar wordt hopeloos verliefd op Paris, een knappe Trojaanse prins. De minnaars vluchten samen naar Troje, waar koning Priamus hen onderdak biedt. Agamemnon, de meedogenloze broer van de koning van Sparta, zet zich in om Helena terug te halen en leidt het goed getrainde Spartaanse leger naar Troje. Na een belegering van tien jaar krijgen de Grieken met hun beroemde paard van Troje toegang tot de vesting. Dit is het begin van het beslissende gevecht dat uiteindelijk het lot van de twee rijken zal beslechten.

avatar van valtalor
vond het een zeer goede film de vloot is wel een fail

avatar van bobbee
Na jaren weer eens gekeken en wel de dag nadat ik Troy opnieuw zag. Wat een verschil. Dit is een verhaal, met tragedie, mysterie en romantiek. NIet perfect maar wel gemaakt met respect voor de Griekse tragedie en ook veel dichter bij het oorspronkelijke verhaal. In tegenstelling tot Troy hier geen overdadige en onoverzichtelijk scenes waarin het verhaal geen enkele rol meer speelt. Hiet staat het verhaal centraal, is de schaal van de decors precies goed. Bovendien is deze versie veel grimmiger dan Troy vooral de scenes met Agamemnon.

avatar van J.Ch.
bobbee schreef:

Helemaal mee eens. Troy ziet er in bijna alle opzichten beter uit, maar het verhaal is bagger vergeleken met Helen of Troy. Hier hebben ze inderdaad veel meer respect getoond voor het oorspronkelijke verhaal en hebben ze bijvoorbeeld niet alle verwijzingen naar de goden gewoon weggelaten. Door veel meer tijd te nemen kunnen ze ook aandacht besteden aan de voorspellingen van Kassandra en het offeren van Ifigeneia en de wraak van Klytemnestra, mooi scènes zijn dat. Tot mijn grote vreugde krijgt Achilles hier een stuk minder aandacht, hoewel ik wel vind dat de manier waarop hij Hektor doodt niet echt passend is. Hoe dan ook ben ik blij dat er niet wordt ingegaan op die hele affaire met Briseïs maar dat men in plaats daarvan meer aandacht heeft voor anderen.

Het acteren was zeer wisselend, helaas. De acteur die Paris speelt is een aanfluiting, om het even bot te zeggen. Sienna Guillory is niet helemaal de Helena die ik verwacht had, maar ze kon er best mee door. De bijrollen zijn over het algemeen goed, waarbij Rufus Sewell er met kop en schouders bovenuit steekt. Hij is precies de Agamemnon zoals ik hem me voorstel - meer dan goed gedaan. Ook mijn complimenten voor de actrice die Klytemnestra speelt, hoe klein haar rol ook moge wezen. De scène waarin zij heel sereen het bad uitloopt waar ze zojuist haar man heeft vermoord is onbetaalbaar. Over Emilia Fox als Kassandra had ik eerst mijn twijfels, maar op het moment dat ze echt hysterisch werd vond ik haar toch wel overtuigend. Achilles vond ik dan weer helemaal niets - maar gelukkig bleef zijn rol toch beperkt.

Ach, deze film heeft een boel nadelen, zoals dus het acteerwerk van sommigen, de kostuums (sommigen zagen er behoorlijk goedkoop uit) en de minder mooie beelden en veldslagen dan in Troy. Toch blijft het verhaal prachtig en is het dusdanig beter uitgewerkt dan in Troy dat het van mij ook 3,5 sterren krijgt.

avatar van Katharina
Vrij langdradige film. En ik kon niet echt begrijpen wat ze in Paris zag, die vond ik neit bepaald knap of een goede uitstraling hebben...

avatar van Fran
Ik vond dit een mooie film. Hij is visueel gezien minder sterk dan zijn broertje Troy maar ik vind dat deze film weer sterker is in het vertellen van het verhaal. Het is allemaal wat uitgebreider en minder gehaast lijkt het wel, dan bij Troy. Wat mij vooral bij deze vertelling van het verhaal aantrekt is dat je ook daadwerkelijk ziet hoe die mensen hun godsdienst ondergaan. Verder heb ik meerdere vertellingen van dit verhaal gelezen en ik merk dat ze weinig buiten hebben gelaten. Het enige wat ik me kan bedenken is de ruzie die er tussen Agamemnon en Achilles ontstaat maar verder hebben ze alles netjes aangestipt.

Wat ik jammer vind is dat mijn beeld van Achilles heel anders is dan in de film aangegeven. Hij kwam hier best wel over als een leeghoofdige bruut terwijl hij meestal wordt weergegeven als een held. Het gevecht met Hector vond ik dan ook niet bij hem passen. Ook had ik wat meer van de goden zelf gezien. Je ziet eigenlijk niet terug dat Helena eigenlijk betoverd is door Aphrodite om op Paris verliefd te worden. Het wordt meer weergegeven dat ze elkaar door Aprhodite hebben gezien in de weerspiegeling van het water en hierdoor wisten dat ze voor elkaar bestemd waren maar van een betovering zie je niks terug. En dat vond ik eigenlijk wel een sterk kant van het verhaal.

Maar goed, ik begrijp dat niet ieder detail weergegeven kan worden. Als je kijkt naar de omvang van de Illias van Homerus dan snap je dat niet alles aangehaald kan worden. Al met al vind ik deze film absoluut een aanrader om naar te kijken als je meer wilt weten over de Trojaanse oorlog. En ook als deze geschiedenis je niet zo interesseert is het een mooie film om te bekijken.