• 11.225 nieuwsartikelen
  • 9.021.485 stemmen

Bokutachi no Kazoku (2014)

Drama | 117 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Our Family / ぼくたちの家族

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Yûya Ishii

Met onder meer: Mieko Harada, Sosuke Ikematsu en Kyôzô Nagatsuka

IMDb beoordeling: 6,9 (307)

Gesproken taal: Japans

Plot Bokutachi no Kazoku

Een moeder met kanker heeft te horen gekregen dat ze niet meer lang te leven heeft. Haar man en zonen proberen zo goed mogelijk met de situatie om te gaan, maar oude gevoeligheden - de onmacht van de vader om zijn bedrijf te runnen en de onverschillige houding van de jongste zoon - drijven hen langzaam uit elkaar. Maar als moeder medegedeeld wordt dat ze uitbehandeld is en beter naar huis kan gaan om te sterven, besluiten de drie samen de schouders eronder te zetten en te vechten voor haar leven.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Cosoco

Cosoco

Zo... deze zag ik niet aankomen. Ging er met enorm lage verwachtingen heen (de synopsis in het festivalboekje had het over een tranentrekker, en de films die hij hiervoor en hierna regisseerde waren allebei matige, conventionele films), maar Ishii levert hier zomaar even zijn beste film tot nu toe af (ik zag er inmiddels acht).

Enorm ingetogen en rustige film over een zwaar onderwerp, met een glansrol voor Satoshi Tsumabuki (die hier gek genoeg niet bij de cast staat). Ik zag het nog niet eerder zo uitgewerkt. De twist dat de moeder toch geen tumor blijkt te hebben en wellicht een kans op genezing heeft vond ik niet zo geslaagd, maar de film lijdt daar gelukkig nauwelijks onder. Enkel de laatste 15 min waren misschien iets over het randje, maar ik was hier toch behoorlijk van onder de indruk.

Onderhond

• 12049 stemmen

Fijn ja.

Een wat conventioneler drama van Ishii, maar zo heeft hij er rond die periode wel meer gemaakt. Ik had er niet bepaald erg veel vertrouwen in, sowieso zijn er al voldoende Japanse dramas die draaien rond ziekte. Anderzijds is Ishii gewoon een extreem solide regisseur. Mijn 9de films van hem nu en ze zitten allemaal tussen de 3-3.5*

Ook deze is weer geen écht meesterwerk, maar wel een erg waardige film, die voor het grootste gedeelte sentimentaliteit uit de weg gaat en zich puur richt op het drama rond de familie. Sterk acteerwerk zorgt ervoor dat de personages snel vorm krijgen, Ishii's subtiele regie doet de rest. Het maakt dat de emotionele climax erg goed werkt.

Enige jammere is misschien dat de film niet écht iets memorabels in zich heeft. Het wordt allemaal erg fijn gebracht en met de uitvoering is zeker niks mis, maar het gegeven is niet speciaal genoeg en uiteindelijk had ik wel het gevoel het allemaal al een keertje eerder gezien te hebben. Maar voor de fans van Japanse dramas, zeker een kleine aanrader.