Si Paris Nous Était Conté (1955)

Alternatieve titel: If Paris Were Told to Us

Frankrijk

geregisseerd door Sacha Guitry
met Françoise Arnoul, Danielle Darrieux en Louis de Funès

Met sprongen in de tijd vertelt de regisseur op verzoek van jongeren anekdotes uit de geschiedenis van Parijs met het accent op pikante en ironische gebeurtenissen zonder zich te bekommeren om de chronologische volgorde ervan.

Laatste historische fantasy van Guitry in zijn gekende stijl, dus hijzelf als kakelende professor ( hier wel) die de geschiedenis van de hoofdstad ( en daarmee dus van heel FR, is allicht de veronderstelling) in allerlei bokkesprongen en geestig- Frans causerend uit de doeken doet. Overigens betreft het hier een kleurenfilm.
Rechtse rakker Guitry hanteert een old school historische visie en interesseert zich slechts voor de groten uit de politiek en de kunsten, de noden van het klootjesvolk interesseren hem geen fuck. En gelijk heeft ie.
Hij beweert hier overigens dat Richelieu de grootste staatsman en Voltaire de grootste demker uit de Franse geschiedenis waren, wie weet terecht.
Verder een aaneenschakeling van tableaux en anecdotes die- nogmaals- volstrekt oninteressant zijn voor wie de historie niet reeds kent, want de lol zit hem hier nu juist in de manier waarop Guitry op de bekende anecdotes varieert.
De humor uit zich weer in de bekende jumpcutgeintjes en typisch Franse boutades zoals we die onderhand van Guitry kennen.
Helaas wordt de film af en toe onderbroken door G. Phillipe als houterige minstreel.
Wat de Funès betreft: die heeft een bijrolletje dat dermate bescheiden is dat zijn vermelding hierboven eigenijk niet gerechtvaardigd is, maar lekker belangrijk.
Muziek werd geleverd door Jean Francaix