Invasion Quartet (1961)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Oorlog

geregisseerd door Jay Lewis
met Bill Travers, Spike Milligan en Grégoire Aslan

Tijdens de Tweede Wereldoorlog besluit Godfrey Pringle (Spike Milligan) met enkele vrienden over te steken naar Frankrijk, om een groot kanon uit te schakelen dat voortdurend over het kanaal naar Engeland vuurt. In het bezette Frankrijk moeten de vijf dappere mannen via trein en fiets hun doel bereiken en worden zij tegengewerkt door zowel de Duitsers als het Franse verzet.

neo (crew)
Heerlijk tegenzstrijdig tussen de serieuze oorlogsfilms. Werkelijk iedereen wordt zo'n beetje belachelijk gemaakt. Als ik zeg dat een Duitse officier in een dorpje tegen iedereen aardig probeert te zijn en voor de 4 mannen van de missie die aankomen een orkest laat spelen, is al genoeg gezegd. Dit is verdorie oorlog, alle Duitse horen (stereotyp gezien) slecht en wreed te zijn! Maar toch zitten er wat zeer normale stukken tussen tijdens de missie van het quartet. Boven gemiddeld vermaak met meer dan goeie, rake scenes en acteerprestaties, vooral de fronzende Travers doet het goed. 3.5 sterren