Ognuno Per Sé (1968)

Italië / West-Duitsland
Western

geregisseerd door Giorgio Capitani
met Van Heflin, Gilbert Roland en Klaus Kinski

Sam Cooper heeft zijn hele leven hard gewerkt als goudzoeker. Nu hij eindelijk genoeg geld heeft is hij van plan een kleine ranch in Mexico te kopen. Dit verloopt niet zonder problemen.

avatar van Drs. DAJA
Zag van deze film een kopie waarin de personages in sommige scenes besloten om Duits te praten waarna ze in daaropvolgende scenes gerust weer in 't Engels verder gingen. Redelijke spaghetti-western. De film sleept je voldoende mee in haar tocht naar goud en de vele backstab-conspiracy's. Toch een beetje te simpel en kaal verteld om écht bijzonder te zijn maar vermakelijk blijft hij zeker. Van Heflin zet een leuke rol neer maar Klaus Kinski steelt toch weer voornamelijk de show als gladde badguy. Ognuno Per Se is al met al een best geslaagde western.

Ik heb deze ook en vond george eastman ook niet gek spelen maar inderdaad kinski steelt de show

avatar van Brix
Verrassende late ontdekking voor mij.
Zonder meer een van de beste spaghettiwesterns die ik gezien heb, maar zeker geen typische.
Hij doet eerder Amerikaans aan.
Het basisgegeven van het verhaal is overgenomen van "The Treasure of the Sierra Madre", maar het is beslist geen kopie.

Uitstekende regie van Capitani die hiermee (helaas) zijn enige western afleverde.
Ik had er graag meer gezien, want zijn aanpak was heel anders dan die van de overige Italiaanse regisseurs van spaghettiwesterns.
Geen pief paf poef en emmers bloed, maar een verfijndere uitwerking.
Wat niet wil zeggen dat geweld geschuwd werd.

De cast is heel sterk, met name Heflin (het is in de eerste minuten van de film alweer duidelijk wat voor een top acteur hij was) Gilbert Roland en Kinski.
George Hilton profiteert van die klasse acteurs om zich heen en weet het er ook goed vanaf te brengen in een voor hem a-typische rol.
Hij speelt een labiel personage.

Heflin nam met deze film zijn afscheid van de western.
Hij had het slechter kunnen treffen.

Ongebruikelijk voor een western is de onderhuids duidelijk aanwezige homoseksuele verhouding tussen Manolo (Hilton) en Brent (Kinski)
Regisseur Capitani besloot zelfs een explicitere scène uit de film te knippen, omdat hij anders problemen met de filmkeuring gekregen zou hebben.

Er zijn schitterende opnames te zien die allen in Spanje (voornamelijk Almeria) gemaakt werden.

De muziek van Carlo Rustichelli is ook anders dan wat men gewend is van spaghettiwesterns, maar zeer ondersteunend en beklijvend.

Naar verluidt heeft de hele filmploeg, inclusief regisseur en acteurs, destijds enorm veel genoegen beleefd aan het maken van deze fijne western.
De acteurs waren actief betrokken bij het uitwerken en uitdiepen van de personages.
Dat is er wel vanaf te zien.
Jammer dat hij in Italië zelf destijds wat ondergesneeuwd is, omdat de filmmaatschappij net failliet verklaard werd toen deze film in première ging.
Daarom rouleerde hij daar te kort in de bioscopen.
Jammer, want hij verdiende een grotere bekendheid.
Veel meer succes had hij in andere landen, zoals Frankrijk en Duitsland.

Wat mij betreft een film die in de top10 van de spaghettiwesterns hoort, en zeker niet onderaan.