Totò le Moko (1949)

Italië

geregisseerd door Carlo Ludovico Bragaglia
met Totò, Gianna Maria Canale en Carla Calò

Maffiabaas Pepe Le Moko sterft tijdens een vuurgevecht met de politie. Zijn bende besluit dat zijn opvolger een familielid zal worden, uit Napels. Namelijk Antonio Lumaconi, een straatmuzikant.

Film met de belangrijke Italiaanse komiek, van vele jaren terug, deze keer in de rol van de brave straatmuzikant die de plaats moet innemen van een dood gewaande gangster, tevens familielid.
Avontuurlijke komedie met vooral visuele gangs, soms à la Chaplin uit de jaren 20, zekerlijk wanneer hij wordt nagezeten door een gans politiekorps of wanneer hij in een onmogelijke opdracht wordt geloodst.
Nagenoeg zeker dat deze Toto andere acteurs heeft beïnvloed. Ik dacht bijvoorbeeld aan Aldo Maccione toen Toto even stoer naar voren stapte.
Amusant, zonder pretentie, uit de oude doos.